fallback

Промо-маркетингът - не само тактика, но и стратегия за успешен бизнес

Обемът на пазара на промоционалния маркетинг у нас възлиза на 35 - 40 млн. евро за 2008 г., а в сферата работят 15 хил. души

15:54 | 03.02.09 г.
Автор - снимка
Създател

Промоциите, които идват в подкрепа на рекламните кампании на брандовете, вече не се използват само за тактическо разрешаване на определени регионални проблеми - все повече компании вкарват промоционалния маркетинг в своите стратегии.

Но докато западните компании разработват за три години напред своите промоционални стратегии, българските компании все още изостават, коментира пред журналисти Красимир Ванков, изпълнителен директор на агенцията за маркетингови услуги Идалго Промоушънс.

Според Ивайло Дачов, управляващ директор на агенцията, обемът на пазара на промоционалния маркетинг у нас възлиза на 35 - 40 млн. евро за 2008 г., а в сферата работят 15 хил. души (сред които експерти и помощен персонал, занимаващ се със събирането на данни). Дачов уточни, че статистика за обема на пазара реално не съществува и посочените данни не включват парите от спонсорства. Той посочи още, че всяка година този обем нараства с около 10 на сто, а през 2009 г. се очаква дори ръстът да е по-голям.

Нуждата от промоционален маркетинг от Идалго обясниха с факта, че българският потребител става все по-резистентен на рекламата и изпитва все по-голяма нужда да се увери в качеството на продукта преди да го купи.

„В България търговията не е като преди 10 - 15 години - имаме модерна търговия. Взимането на решение за покупка става все по-импулсивно - то се взима на място и именно там са промоутърите“, коментира Ивайло Дачов. Според него агенциите за промоционален маркетинг помагат да се продава, без да се налага да се сваля цената, както се прави при така наречената „проституция на брандовете“ (включваща сваляне на цената, продажба на два броя на цената на един или на три броя на цената на два).

От фирмата обясниха, че рекламите са масови и там контактът е много евтин, но е дистанциран, не е личен, а за българския консуматор е важно „да пипне, да помирише, да тества, да му се обърне персонално внимание“ - това според представителите на агенцията би направило от консуматора лоялен клиент.

Новите технологии също навлизат в промоционалния бизнес, а конкуренцията е тази, която го развива. Все повече се инвестира в промоционалния криейтив. Той цели не само по-големи продажби по време на промоциите, а и марката да остане трайно в съзнанието на хората.

Чрез промоциите брандовете получават и обратна връзка от потребителите, които могат на място да изразят своето положително или отрицателно отношение към промотираните продукти.

Във връзка със световната икономическа криза от агенцията коментираха, че кризисният маркетинг задължително включва промоционни дейности.

Преди 5 - 6 години за промоционален маркетинг в страната ни са отивали до 10% от маркетинговия бюджет, сега този процент надхвърля 10 на сто, а средствата се пренасочват предимно от рекламния бюджет. За 2009 г. бюджетът като цяло е съкратен, но за промото ще се отделя повече, твърдят от Идалго, като допълват, че инвестициите в промоционалния маркетинг ще нарастват заради стремежът към запазване на продаваните обеми.

„Много хора, които искат да растат бързо, се насочват към пазари като българския и румънския. Пазарът ще става все по-голям и все повече западни компании ще инвестират в него“, заключи Ивайло Дачов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:24 | 11.09.22 г.
fallback