Дни след бомбардирането на 9 март на педиатричната болница в украинския град Мариупол, коментари, според които атаката не се е случила, започват да се изливат в списъците с коментари, които трябва да прегледат хората, модериращи съдържание във Facebook и Instagram от името на компанията майка Meta Platforms.
При бомбардировката загинаха поне трима души, включително дете, обяви публично президентът на Украйна Володимир Зеленски. Снимки на окървавени бременни жени, бягащи през развалините, държащи с ръце коремите си, предизвикаха незабавно възмущение в целия свят.
Сред най-познатите жени на тези кадри беше Мариана Вишегирская – украински моден инфлуенсър. Снимки, на които тя слиза надолу по стълбището на болницата по пижама на точки, станаха особено популярни след атаката. Кадрите са на фотограф от Associated Press.
Онлайн изразите на подкрепа към бъдещата майка бързо прераснаха в атаки срещу акаунта ѝ в Instagram, твърдят двама души, които директно модерират съдържание за конфликта във Facebook и Instagram. Те са пожелали да останат анонимни, тъй като са подписали документи за неразкриване на информация, които им забраняват да обсъждат публично работата си.
Случаят, включващ инфлуенсърката е само един от примерите как политиките за съдържанието на Meta и нейните механизми са позволили на проруска пропаганда по време на инвазията в Украйна, посочват модераторите пред Ройтерс.
Руските власти се възползваха от снимките, поставяйки ги една до друга с лъскавите ѝ кадри от Instagram, в опит да убедят зрителите, че атаката е фалшифицирана. По държавната телевизия и социалните мрежи, както и в залата на Съвета за сигурност на ООН, Москва лъжливо твърдеше, че Вишегирская е сложила грим и е ползвала множество тоалети в сложно инсценирана измама, организирана от украинските сили.
Купища коментари, обвиняващи инфлуенсърката в двуличие, се появиха под нейни стари публикации в Instagram, на които тя позира, държейки гримове, посочват модераторите.
В разгара на атаката коментарите, съдържащи фалшиви твърдения за жената, представляват по-голямата част от съдържанието, което един от модераторите е трябвало да преглежда. Обичайно в списъка му има смесица от публикации, заподозрени в нарушаване на безбройните политики на Meta, припомня източникът.
„Публикациите бяха подли“ и изглеждат организирани, коментира модераторът пред Ройтерс. Но много от тях са в рамките на правилата на компанията, защото не споменават директно атаката. „Не можах да направя нищо за тях“, казва той.
Информационната агенция не е успяла да се свърже с Вишегирская.
Meta отказва да коментира как се справя с активностите около казуса, но в изявление до Ройтерс посочва, че няколко екипа са ангажирани с проблема.
„Имаме отделни експертни екипи и външни партньори, които преглеждат дезинформацията и неавтентичното поведение и прилагаме политиките си, за да се противопоставим със сила на тази дейност през цялата война“, гласи изявлението.
Директорът по политиките на Meta Ник Клег отделно сподели пред репортери в сряда, че компанията обмисля нови стъпки за справяне с дезинформацията и измамите от страните на руското правителство, но не разкрива повече подробности.
Руското Министерство на дигиталното развитие, комуникациите и масовите медии, както и Кремъл, не са отговорили на запитванията за коментар.
Представители на Украйна не са отговорили на поканата да коментират случая.
„Духът на политиката“
Базирани в център за модерация, включващ няколкостотин души, преглеждащи съдържание от Източна Европа, двамата контрактори са част от „войниците“ на Meta, които следят съдържанието за конфликта. Те са част от десетките хиляди нископлатени работници в аутсорсинг фирми по целия свят, с които Meta сключва договори, за да може да прилага правилата си.
Технологичният гигант се опитва да се позиционира като отговорна платформа по отношение на онлайн речта по време на инвазията, която Русия нарича „специална операция“ за разоръжаване и „денацификация“ на съседката си.