Докато войната в Украйна продължава, Москва се опитва да затегне контрола върху вътрешния си интернет, блокирайки приложения на американски технологични гиганти, а други компании сами изтеглиха услугите си от страната.
Но насочването към интернет, какъвто има в Китай – може би най-ограничената онлайн среда в света – е дълъг за изминаване път, а руските граждани все още успяват да заобиколят контрола над системата, коментират анализатори пред CNBC.
През последните няколко години компании като Meta, Google и Twitter работеха в една неспокойна среда в Русия.
Те бяха под натиск от правителството да премахват съдържание, което Кремъл смята за недобро. Washington Post този месец писа, че руски агенти са заплашили да вкарат в затвора директор на Google освен ако компанията не премахне приложение, което е предизвикало гнева на президента Владимир Путин. А компаниите живеят под заплахата услугите им да бъдат блокирани.
Въпреки че руският интернет ставаше все по-контролиран, гражданите все още можеха да достъпят тези международни услуги, което ги направи портали към информация, различна от държавните медии или прокремълските източници.
Но войната в Украйна отново постави американските технологични гиганти на кръстопът, тъй като желанието на Путин да контролира допълнително информацията се увеличава.
Сега Instagram е блокиран в Русия, след като компанията му майка Meta позволи на потребителите в някои страни да призовават за насилие срещу руските военни в контекста на инвазията в Украйна. Facebook беше блокиран миналата седмица в Русия, след като наложи ограничения върху държавните медии. Достъпът до Twitter е силно ограничен.
Всичко това подчертава как големите технологични компании трябва да балансират между стремежа си към достигането до голям пазар като Русия и нарастващите изисквания за цензура.
„В началото на конфликта западните технологични компании взеха стратегическото решение да подкрепят Украйна. Това ги поставя в позиция на сблъсък с руското правителство“, коментира Абишур Пракаш, съосновател на Центъра за иновации на бъдещето. Той допълва, че компании като Meta „избират политиката пред печалбата“.
Министерството на външните работи на Русия и медийният и интернет регулатор Роскомнадзор не са отговорили на запитванията за коментар по въпроса.
„Русия не може да направи това за една нощ“
Затягането на онлайн хватката на Русия съживи темата за „splinternet” – идеята, че два или повече различни интернета ще работят във все по-разделените онлайн светове. Никъде това разделение не е по-ясно от Китай, където услуги на Google, Meta, Twitter и чуждестранни медии са блокирани.