Инвеститорите, които искат да инвестират пари в американските и китайските интернет гиганти трябва да бъдат предпазливи, тъй като тези фирми са изправени пред множество предизвикателства, коментират стратези пред CNBC.
Инвестиционната банка Macquarie заяви, че големи технологични компании като Facebook и Amazon във фаза на „залязване“.
„Трябва да бъдете много внимателни, когато се насочвате към компании като Meta или Aphabet, защото, както казах, според мен те залязват. Те страдат от редица проблеми“, твърди Виктор Швец, ръководител глобални стратегии и стратегии за Азия в Mcquarie Capital. Той посочва и други компании като Apple и китайския гигант в онлайн търговията Alibaba.
Предизвикателствата могат да включват „големи икономии от мащаба“, както и значителен политически и социален натиск, посочва Швец.
„Така че бъдете внимателни що се отнася до тези големи дигитални платформи, но има много възможности и то печеливши възможности в останалата част от технологичната вселена“, допълва той.
Както американските, така и китайските технологични компании се оказаха по регулаторен натиск през последните години.
Миналата година китайските власти предприеха репресии срещу технологичните компании в страната, като въведоха законодателство, включващо антимонополни правила и защита на данните.
Акциите на Tencent, Alibaba и Didi се разпродаваха миналата година, след като компаниите се оказаха под прицела на регулаторите. Към приключването на търговията на 11 февруари индексът Hang Seng Tech се беше понижил с повече от 40% спрямо година по-рано.
В Съединените щати миналата година президентът Байдън подписа нова изпълнителна заповед, насочена към изкореняване на антиконкурентните практики в технологичните гиганти, както и в редица други сектори.
Следващо поколение технологични залози
Светът е на път да премине от второ поколение технологии към трето поколение, твърди Швец. Въпросът е кои технологични компании ще преживеят този голям преход?
„Едно от нещата, което научихме за тези преходи – само една или две компании успяват да ги преминат. Microsoft например наистина е единствената голяма технологична компания, която премина от първото поколение към второто. Почти никой друг не успя да го стори“, казва той.
„Така че въпросът с тези големи дигитални платформи е кои от тях смятате, че имат по-голяма възможност или капацитет наистина да се трансформират. В момента това не е ясно. Трябва ли да да заложите на Meta, трябва ли да заложите на Google, или да заложите на Alibaba? Не е ясно“.
Швец не уточнява какво ще доведе до прехода към трето поколение технологии, но в края на миналата година започна да се говори повече за Web 3.0, или следващото поколение интернет.
Метавселената се отнася най-общо до виртуален свят, в който хората могат да си взаимодействат чрез триизмерни аватари. В това пространство потребителите могат да участват във виртуални дейности като игри, концерти или да гледат спорт на живо. За целта са нужни очила за виртуална реалност или оборудване за разширена реалност.
Meta, Apple, Microsoft и Google се подготвят да пуснат нови хардуерни продукти и нов софтуер за метавселената.
Facebook промени името си на Meta в края на миналата година, за да отрази нарастващите амбиции на компанията да навлезе в бъдещето на интернет във виртуалния свят. Акциите ѝ обаче поевтиняха през февруари и записаха най-големия си еднодневен спад, след като компанията прогнозира по-слаб от очаквания ръст на приходите за следващото тримесечие.
Meta обяви, че сегментът ѝ Reality Labs е генерирал 877 млн. долара приходи през четвъртото тримесечие, с оперативна загуба от 3,3 млрд. долара.