fallback

2021 г. и нейните иновации

Метавселената, за която всички говорят, може да се превърне в нещо повече от трик

11:14 | 29.12.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Независимо дали става дума за метавселената или за квантовите технологии, изминалата година премина под знака на пандемията. Въпреки това не липсваха новости в технологичния сектор - ето кратко обобщение на по-важните технологични тенденции от отиващата си 2021 г.

Нова глава

„Метавселената“ изведнъж влезе в устата на всички. Терминът се появява за първи път преди почти тридесет години в антиутопичния научнофантастичен роман „Снежна катастрофа“ на Нийл Стивънсън, а днес различни технологични компании го обявяват за своя стратегия за бъдещето. Интернет гигантът Facebook очевидно смята метавселената за толкова важна, че наскоро се преименува на Meta.

Главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг го определя като „следващото поколение интернет" и „наследник на мобилния интернет“. По време на дигитално събитие през октомври той обясни как си представя това. Предполага се, че това е виртуално пространство, в което потребителите не само гледат на интернет отвън, но и в известен смисъл стават част от него. Например видеоигрите трябва да създават усещането, че всички играчи са на едно място, а не се управляват само от компютър.

По подобен начин на работното място срещите трябва да изглеждат така, сякаш всички участници се намират в една и съща стая, а не просто в мрежа с увеличен размер. Зукърбърг казва, че метавселената е "следващата глава" за неговата компания. Концепцията се популяризира и от други известни компании, като например софтуерната компания Microsoft, доставчика на полупроводници Nvidia и производителя на видеоигри Epic Games. 

Нови звуци в музиката

Плановете на Марк Зукърбърг за метавселената вероятно са били добре приети в музикалната индустрия. В края на краищата индустрията все още вижда голям потенциал във Facebook, наред с други, за маркетинг извън класическите услуги за стрийминг. Отдавна има многобройни примери за творчески подходи в цифровото пространство. През април миналата година Травис Скот изнесе дигитален концерт във Fortnite. Рапърът Lil Nas X пък се изяви в метавселената на Roblox през зимата. Дигиталното му шоу достигна 33 милиона почитатели.

Според платформата за видеоигри от началото на юли 2021 г. са продадени и дигитални фенски стоки за почти осемцифрена сума.

Warner Music е пионер в тази област и по принцип е много отворена за подобни сътрудничества. Например Ед Шийран наскоро беше представен с малък сет специални песни - за няколко дни в Pokémon Go. От януари тази година Warner дори притежава миноритарен дял в Roblox. Въпреки това съдебен иск, подкрепен от издателското подразделение на Universal, подчертава проблемите, с които често се сблъскват новите цифрови платформи, когато става въпрос за правилното лицензиране на всички права върху музиката. Спорът бе уреден през септември.  

Квантът във втория кръг

Квантовата технология навлиза във втория кръг. В лицето на лазерите, полупроводниците и магнитно-резонансната томография технологиите, основани на квантовата физика, вече половин век определят научния и технологичния напредък в икономиката.

Но през последните месеци се появи ново поколение приложения. То вече не използва квантовомеханичните ефекти само пасивно, а активно. В области като квантовата сензорна технология Германия вече играе водеща роля. През лятото в околностите на Щутгарт беше пуснат в действие първият местен квантов компютър на IBM. Американската ИТ компания представи нов тип процесор с повече от сто квантови бита. Тези битове са виртуални частици за свръхбързи изчисления и се наричат трансмонни кюбити. Те са разположени по специален начин в метални намотки и са свързани във вериги чрез микровълни. Предполага се, че това ще позволи безпрецедентна изчислителна мощ. Това е така, защото броят на класическите битове в конвенционалните компютри, които биха били необходими за представянето на състоянието на този 127-кубитов процесор, надвишава общия брой на атомите на всички живи днес хора, обясняват от IBM.

Мечтите за термоядрения синтез

Новите технологии, като метавселената или квантовите компютри, се нуждаят преди всичко от едно нещо: много електроенергия. През последните няколко месеца човечеството се доближи значително до една стара мечта - мечтата за наистина чисти и безопасни енергийни доставки.

Предполага се, че ядреният синтез - процесът, който поддържа горенето на нашето слънце - ще го направи реалност.

Най-близко до този процес е ITER - огромният реактор за термоядрен синтез, който в момента се изгражда в Южна Франция и който от 2035 г. нататък трябва да разпалва термоядрения огън в продължение на десет минути. По този начин контролираният синтез на атомни ядра на изотопите на водорода - деутерий и тритий - ще произведе повече енергия, отколкото е била вложена преди това. Ако това се окаже успешно, ще се докаже, че слънчевият огън може да бъде запален и укротен и на Земята.

В Lawrence Livermore National Laboratory близо до Сан Франциско например се правят опити за сливане на деутериеви и тритиеви ядра в хелий с помощта на интензивни лазерни лъчи. През лятото международна група изследователи успя да депозира 70% от подадената лазерна енергия в капсула, съдържаща съхраненото гориво за термоядрен синтез. Това обаче все още не е достатъчно, за да се разпали огънят на термоядрения синтез. Под въпрос е дали тази лазерна технология, ако изпълни целта си, може да се използва за производство на електроенергия. По-вероятно е да може да се симулира взривът на водородната бомба.

Повечето изследователи на термоядрения синтез са сигурни, че бъдещето ще принадлежи на реактори като ITER, в които горивото се компресира и нагрява от силни магнитни полета, докато започне ядрен синтез. Това може да се случи скоро в британския токамак JET в Калъм, както вече се случи веднъж през 1996 г.

Тестовете за експериментите в ITER също са напреднали. Ако ITER се окаже успешен, той би могъл да проправи пътя за термоядрени електроцентрали, които да осигуряват много електроенергия при благоприятни условия, а това може да се окаже реалност от средата на века - както обещават мечтите на учените.

TikTok във възход

Всеки осми човек влиза в TikTok веднъж месечно. Видеоплатформата, която принадлежи на китайската група Bytedance, обяви тази данни през есента: един милиард потребители на месец. По този начин TikTok стана първата неамериканска платформа, която попада в най-високата лига на социалните медии. Досега на това ниво са само видеоплатформата Youtube от групата Alphabet на Google и Instagram и Facebook, които принадлежат на империята на Зукърбърг, която наскоро се преименува на Meta.

Така TikTok напусна втората лига, в която Snapchat, Pinterest, Twitch или Onlyfans се борят за потребителите и тяхното внимание, толкова бързо, колкото и новите богати футболни клубове.

Възходът на TikTok показва, че иновациите в социалните медии все още са възможни. Различен начин на работа, различен формат на видеоклипа – така все още могат да се конкурират най-добрите платформи. Концепцията е завладяваща и проста: отделният видеоклип има по-голямо значение, а кой го е публикувал - много по-малко.

Instagram и Youtube реагираха със свои собствени формати за кратки видеоклипове, чийто дизайн много прилича на този на TikTok. От своя страна TikTok вече позволява по-дълги видеоклипове и по този начин се доближава до Youtube.

Разбира се, всичко това е свързано с пари. TikTok иска да печели пари от реклами, точно както Facebook, Instagram и YouTube. Бенефициентите са не на последно място влиятелните лица (инфлуенсърите). Защото през 2021 г. социалните медии заделиха милиарди евро, за да ги накарат да покажат кратките видеоклипове в съответните си платформи. 

Революция в медицината

И, Р, Н, К - до миналата година тези четири букви в тази комбинация бяха известни само на фармацевтичните и биотехнологичните експерти. Междувременно иРНК навлезе в общоприетия език - като съкращение на медицинска технология, която би могла не само да реши проблема с коронавируса с помощта на подходящи ваксини, но и да победи много други болести - от рак до Алцхаймер и диабет. Съкращението иРНК идва от "messenger RiboNucleic Acid". За да разберем концепцията и функционирането на информационната рибонуклеинова киселина, трябва да се доближим до основните компоненти на човешкото тяло - клетките.

Всъщност иРНК е практически ръководство за конструиране на всеки протеин в тялото. От своя страна иРНК ваксините срещу Covid-19 съдържат ръководство за конструиране на единичен градивен елемент на вируса, като например така наречения спайк протеин, който Sars-CoV-2 използва, за да атакува човешките клетки.

Съдържащата се във ваксините иРНК се разчита, след като попадне в клетките, след което клетките сами произвеждат шипове, а тези протеини накрая се разпознават от имунната система като чужди протеини, с които тя се бори и в най-добрия случай ги елиминира. Изследванията на тази технология, въведена преди десет години и можеща да се използва по различни начини, продължават отдавна. 

Хипвезвукови оръжия

Западните военни служители бяха разтревожени, когато през октомври бяха оповестени постиженията на китайските оръжейни инженери.

Според медийни публикации през август Китай е изстрелял в орбита хиперзвукова ракета с ядрен заряд. Това е нещо като космически делтапланер, летящ със скорост пет пъти по-висока от тази на звука, който е обиколил Земята и се е ударил на около 40 км от планираната цел.

Тестът предизвика голяма загриженост във Вашингтон, тъй като хиперзвуковите оръжия са толкова маневрени, колкото и крилатите ракети; със скорост от 5 Маха обаче те могат лесно да преодолеят сегашните системи за противоракетна отбрана на Запада. Резултатът е, че инсталираните от Запада системи за отбрана вече не са достатъчни. Но това не е всичко: преди Китай и Русия предизвика световна сензация с изпитанието на хиперзвукова ракета. Скоростта на снаряда достига 11 хил. километра в час.

Аватарите са тук

Инженерите на френската компания Dassault Systems са разработили много специален виртуален близнак - този на човешкото тяло. Това е важно събитие за индустрията на медицината. Защото дава възможност да се визуализира това, което досега бе скрито. По този начин могат да се симулират и да се разберат по-добре ефектите от нови лекарства или медицински интервенции.

С помощта на специални камери всеки може първо да направи снимка на цялото си тяло, а след това с помощта на специална светлина да създаде полупрозрачен модел на себе си с помощта на компютър. Така се създава цифров огледален образ с фиктивни въртящи се органи, които могат да изобразяват всякакви болестни състояния с помощта на пулсиращи цветове и шарки. С помощта на триизмерен процес тези органи могат да бъдат отпечатани триизмерно. Тези реплики са оборудвани със сензори и процесори и по този начин отразяват взаимодействията във виртуалния близнак на компютър със сензорен дисплей - и така метавселената може да се превърне в нещо повече от трик. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:32 | 13.09.22 г.
fallback