fallback

Бумът на Clubhouse е в миналото. Изпълнителният ѝ директор не се интересува

Когато се появи, социалната мрежа беше смятана за революционна, но година и половина по-късно нещата не изглеждат толкова розови

17:40 | 26.12.21 г.
Автор - снимка
Създател

В началото на 2021 г. Силициевата долина не спираше за говори за приложението за аудио разговори Clubhouse сякаш това ще бъде бъдещето на социалните мрежи.

След като то набра известна популярност в края на миналата година, през 2021 г. преживя бум и се превърна в най-бързо растящото приложение за социални мрежи в историята. Целта му беше да популяризира аудиото, а не текста или снимките, като следващата голяма социална медия, докато хората търсеха начин да общуват по време на блокадите.

Но с наближаването на края на годината балонът около Clubhouse изглежда се е спукал, тъй като манията около приложението утихна, изтеглянията му намаляха драстично, а компанията беше под натиск от конкурентните продукти на по-големи технологични групи като Meta и Twitter.

Бързо говорещият главен изпълнителен директор Пол Дейвидсън остава категоричен, че затишието е само част от типичния цикъл на пикове и спадове на подобен тип стартъпи, както и че функциите, копирани от конкуренти с повече пари, „реално“ не са повлияли на компанията.

Всъщност Дейвидсън е убеден, че печеленето на пари не е належаща грижа, въпреки че разчита на инвеститори като групата за дялово инвестиране Andreessen Horowitz , за да набере около 310 млн. долара в рамките на няколко кръга на финансиране. При най-скорошния от тях, който се проведе през юни, компанията беше оценена на 4 млрд. долара.

„В бъдеще, когато пускаме повече услуги, позволяващи на създателите да генерират приходи, предполагам, че ще налагаме такси, за да си финансираме бизнеса“, коментира той в интервю за Financial Times. “Но още не сме решили всички специфики, свързани с това“.

Не е ясно дали Clubhouse, която Дейвидсън описва като „добре капитализирана в момента“, може да постигне дългосрочен растеж и да се докаже като нещо повече от явление по време на пандемията.

Планът е да не се диверсифицира извън аудиото, казва той. Вместо това фирмата ще се специалицира в него като „независима компания“. Дейвидсън бърза да представи повече от дузина дейности, които се надява, че платформата може да поддържа, включително „радио и срещи за вечеря или запознанство, представяне на корпоративни отчети, комедийни шоута и музикални фестивали“.

Той отказва да коментира дали Clubhouse е получавала оферти от конкуренти и дали би бил склонен да я продаде.

42-годишният бивш ръководител на борсата за криптовалути Coinlist изгради Clubhouse заедно с колегата си Роън Сет, който е завършил Станфордския университет. Двамата пуснаха услугата в магазина за приложения на Apple през март 2020 г., след като разработката е започнала в мазето на единия след избухването на пандемията.

„Беше голяма година“, казва Дейвидсън. „Трябваше да действаме много бързо. Да увеличим екипа, да разширим компанията, да увеличим инфраструктурата“, коментира той, допълвайки, че Clubhouse е увеличила броя на служителите си от 9 през януари до 90 днес.

Но след като оглави класациите на магазините за приложения в редица държави, през юни – месец след пускането на версията за Android – Clubhouse премина границата от близо 9 млн. сваляния по данни на App Annie. През ноември тази бройка слезе до 920 хил.

„Не мога да посоча много брандове, които имат такъв невероятен растеж, а след това невероятен спад толкова скоро“, твърди маркетинг стратегът Пийт Бойл, допълвайки, че не е чул никой в професионалната му мрежа да говори за приложението през последните три месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:26 | 10.09.22 г.
fallback