Проблемите с веригите на доставка за американските търговци на дребно стават все по-големи заради компютърни програми, известни като „Гринч ботове“, които купуват най-търсените коледни подаръци за части от секундата, пише Financial Times.
Софтуерът е подготвен да сканира сайтове за търсени продукти, а след това ги купува в момента, в който биват пускани за продажба, предизвиквайки сравнения с популярния герой, който открадна Коледа, на Доктор Сюс.
Предприемчиви лица са изградили бизнес около тези инструменти, използвайки ги да купуват продукти в големи количества и после да ги продават по-скъпо. Други лица ги използват, за да си гарантират, че ще успеят да изпълнят собствените си списъци за пазаруване.
Някои търговци на дребно, включително Walmart и Target, внедряват нови технологии в опит да блокират ботовете.
Търговци на дребно и политици се опитваха да се преборят със злоупотребата с ботове и преди пандемията, но по-засилената им употреба, в комбинация с недостига на доставки, направи опитите им още по-неотложни. Бот трафикът на сайтовете за продажби на дребно се е увеличил със 73% между октомври и ноември, сочат данни на групата за киберсигурност Imperva Research Labs.
Това е една от причините, поради които потребителите откриват, че редица продукти са свършили преди празниците, казва Санди Кариели, анализатор във Forrester.
Според данни на Adobe Analytics онлайн купувачите са получили с 258% повече съобщения за изчерпани количества този ноември, отколкото през ноември 2019 г.
Изкуственият недостиг, генериран от ботовете, вреди на търговците на дребно, казва Кариели, защото прогонва редовните клиенти, които знаят, че не могат да се конкурират със софтуер в битка за продукти. Ботовете, таргетиращи стоки в ограничени количества от маратонки до видеоигри, засилват натиска върху компаниите, които вече са разтревожени за способността си да отговорят на потребителското търсене след година прекъсвания във веригите на доставки.
„За мен ботовете не са по-различни от вирусите, спама или роботизираните обаждания“, казва Чък Бел, програмен директор в Consumer Reports. Неправителствената организация би тревога преди четири години и с нея са се свързали почти веднага от кабинета на лидера на американския сенат Чък Шумър, казва Бел.
Демократът от Ню Йорк, който през 2016 г. прокара законодателство, ограничаващо способността на брокери да трупат билети за концерти и спортни събития, представи отново законодателство „Спиране на Гринч ботовете“ с трима други демократи миналия месец. Два по-ранни опита да прокара закона се провалиха през 2018 и 2019 г.
Търговците на дребно призовават Конгреса да приеме закон под името „Закон за почтеност, уведомяване и справедливост в онлайн пазарите към потребителите“, според който онлайн пазарите ще трябва да удостоверяват идентичността и банковата информация на трети страни, продаващи „голям обем“ стоки.
Законодателството, с което индустрията се надява да спре организираните престъпни групи в търговията на дребно, дефинира трети страни, продаващи голям обем стоки, като такива, които са направили 200 или повече продажби на стойност 5000 долара или повече през предишната година. Собствениците на онлайн пазари лобират срещу закона, описвайки го като „неправилно, пристрастно законодателство“, но Amazon наскоро подкрепи модифицирана версия в Камарата на представителите.
„Паразитната активност“ на ботовете генерира ръст на трафика, с който нито един търговец на дребно не може да се справи, казва Пам Мърфи, главен изпълнителен директор на Imperva. Представянето на конзолите PlayStation 5 и Xbox Series X миналата година генерира ръст на бот трафика в сайтовете от 788% на месечна база, казва тя. Тази година трафикът от ботове почти се е удвоил в седмицата, когато Nintendo Switch OLED бе пуснат.
Търговците на дребно нямат много възможности, за да спрат ботовете, казват професор Марк Коен, директор на проучванията в търговията на дребно в Columbia Business School. “Търговците на дребно не могат да направят нищо, за да се намесят, когато хората купуват стоки и изкуствено повишават цените, за да се възползват от недостига“, казва той. „Това е злощастна ситуация, но за нея реално няма лек, докато нормалните услуги и доставки не се балансират отново“.
Някои търговци на дребно обаче все пак се опитват. Walmart, която миналата година заяви, че е блокирала над 20 млн. опита от ботове на сайта си в рамките на 30 минути след представянето на PlayStation 5, сега преглежда покупките и отменя бот поръчки, когато открие такива, посочва говорителката Меган Шлусър.
Клиентите на Walmart сега могат да чакат на виртуална опашка, получавайки актуализирана информация кога ще могат да купят желаната от тях играчка или конзола, докато пазаруват други неща.
Target заяви, че постоянно подобрява инструментите и технологиите си, за да се справи и блокира популярните ботове.
Индустрията все повече се фокусира върху сайтовете за препродажба, където продуктите, купени от ботовете, обикновено се предлагат на потребителите на много по-високи цени. Тези сайтове са най-различни – от големи платформи като eBay, Amazon или Craigslist до лични сайтове, направени само за да се продадат продукти, уловени от ботовете.
Макар че за пазари трети страни е трудно да определят дали даден продукт е бил придобит чрез подобни практики, Мърфи казва, че Конгресът потенциално може да ги направи отговорни в това отношение.
Бел от Consumer Reports предупреждава, че третирането на ботовете за пазаруване като сезонен проблем рискува проблемът да изгуби неотложната си страна, когато празничният сезон приключи.
„Очаквам проблемът с „Гринч ботовете“ да продължи да се разраства по мащаб и обхват“, казва Бел. „Затова Конгресът няма друга алтернатива, освен да направи незаконно използването на ботове и да насърчи повече участие от търговците на дребно и от правоприлагащите органи, за да го овладее“.