Стрийминг войната изисква доста сериозни оръжия – дори за тези, които са решили да не се намесват.
Новият филм за Спайдър-мен, който тръгна по екраните преди седмица, се очертава страхотен хит. Кино вериги в САЩ като Cinemark и AMC Entertainment AMC съобщават, че предварителните продажби на билети за „Спайдър-мен: Няма път към дома“ се нареждат единствено след тези на „Отмъстителите: Краят“ от 2019 г. - вторият по печалба филм в света на всички времена. Според прогнозите новата лента за Спайдър-мен ще донесе около 450 млн. долара в САЩ, посочва Алиша Рийс от Wedbush. Това би се сметнало за много силно представяне дори преди глобалната пандемия, която удари кино индустрията, пише Wall Street Journal.
Но за собственика Sony Pictures пускането на филма е емблематично за уникалния му подход към новата стрийминг мания на Холивуд. Студиото, собственост на Sony Group, е последното сред големите, което няма собствена стрийминг услуга. Затова няма конфликт с кино бизнеса – председателят на Sony Pictures Тони Винчикера каза пред анализатори през май, че „оставаме изцяло отдадени на кино излъчването“.
Това остро контрастира на другите големи холивудски студия. Disney, Warner Bros., Paramount, Universal и 20th Century Studios (сега собственост на Disney) имат свои стрийминг услуги, които трябва да захранват с продукции, и затова са принудени да правят трудния избор как най-добре да капитализират съдържанието си. Това невинаги се случва гладко. Warner Bros., собственост на AT&T, разгневи Холивуд, решавайки по-рано тази година да пуска всичките си филми от 2021 г. по HBO Max в деня на кино дебюта им. Disney влезе в съдебна битка със звездата Скарлет Йохансон заради подобна стратегия при представянето на „Черната вдовица“ по Disney+. Двете страни сключиха споразумение по спора през септември.
Откакто обаче закри видео стрийминг услугата си PlayStation Vue през 2019 г., Sony избра да бъде дилър на „оръжия“ вместо боец в стрийминг войната. Компанията сключи забележителни сделки с Netflix и Disney по-рано тази година. Само тези две сделки са на стойност близо 3 млрд. долара за няколко години, посочва The Wall Street Journal. И това не включва отделна сделка на стойност 50 млн. долара, която Sony сключи през 2019 г. за излъчването на сериала „Зайнфелд“ по Netflix. Apple, Hulu и HBO Max също са избрали определени филми или сериали, продуцирани от компанията.
Sony не избягва изцяло стрийминга. Компанията купи услугата за анимационен стрийминг Crunchyroll по-рано тази година, която пасва добре на библиотеката ѝ от съдържание и базата ѝ игри. Тя придоби и стрийминг услугата Pure Flix миналата година.
Да стои далеч от основната битка обаче позволява на Sony да се възползва максимално от стойността на съдържанието си, без да се тревожи, че подценява собствените си стрийминг услуги. Това поставя компанията и в силна преговаряща позиция като една от последните, които могат да продуцират съдържание на ниво студио, достъпно за други стрийминг услуги, които са все по-често в конфликт помежду си.
„Напълно доволни сме да продаваме на онзи с най-висока оферта“, казва в интервю Том Ротман, главен изпълнителен директор и председател на филмовата група на Sony Pictures.
Силно боксофис представяне на филмите увеличава цената, която Sony може да поиска в стрийминг сделките си. Филмите за Спайдър-мен на компанията представляват шестият най-печеливш франчайз в индустрията, сочат данни на сайта, следящ боксофиса в САЩ, The Numbers. Последният филм е и третият от необичайно споразумение с Disney, което позволява на супергероя – правата, за който се държат от Sony от 1999 г. насам – да обедини сили на екран с останалата част от вселената на Marvel, собственост на Disney. Това се оказа доста печелившо партньорство. Последните два филма за Спайдър-мен съживиха франчайза след няколко по-ранни неуспеха. Една от последните ленти - „Спайдър-мен: Завръщане у дома“ от 2019 г., събра над 1 млрд. долара в цял свят – сума, генерирана от само около една трета от филмите на Marvel, представени досега.
Съдбата на Sony Group обаче не лежи само на плещите на Спайдър-мен. Всъщност медийното съдържание сега е най-големият бизнес за компанията, преди известна с потребителската си електроника като уолкмена. Звената за видеоигри, музика и Sony Pictures сега формират половината от общите приходи на компанията спрямо по-малко от една трета преди десетилетие. Дългогодишният медиен анализатор Дъг Кройц от Cowen отбелязва, че интелектуалната собственост на Sony в игрите, музиката, филмите и телевизията „предлага уникални възможности за трансмедийни усилия“, например предстоящия филм, базиран на хитовия франчайз по играта „Uncharted”. Кройц твърди в свой доклад от 27 септември, че Sony остава подценена „заради слабите опасения около конгломерацията“.
Избягването на стрийминг войната може да помогне да се промени това възприятие – особено ако защити Sony от едно силно конкурентно бъдеще. Стрийминг пазарът става все по-пренаселен. Краят на 2019 г. донесе дебютите на Disney+ и Apple TV+, а през следващата година бяха пуснати услугата Peacock на NBCUniveral и Paramount+ на ViacomCBS. Те се присъединяват към вече установени услуги като Netflix, Amazon и Hulu. Вероятността обаче всички тези предложения да оцелеят в дългосрочен план е малка. Според Ampere Analytics средното домакинство в САЩ сега се абонира за малко над 4 стрийминг услуги.
И макар че консолидацията може и още да е далече, лошите новини, които стрийминг услугите започват да трупат, вече е трудно да бъдат пропуснати. Disney например казва, че очаква Disney+ да трупа загуби до фискалната 2024 г. За сравнение, само Sony Pictures се очаква да генерира марж на оперативната печалба преди данъците от почти 11% за текущата фискална година, посочва консенсусна оценка на FactSet.
По-голямата част от Холивуд залага всичко на стрийминг бизнеса. Но както Ротман казва за Sony „ние сме в бизнеса, носещ печалба“.