Facebook рискува да пропусне смисъла на метавселената и задаващата се промяна в потребителското поведение, ако не даде възможност за цифрова собственост, твърдят част от пионерите във виртуалния свят, цитирани от Ройтерс.
Социалната мрежа предизвика вълнения миналия месец, като промени името си на Meta Platforms и обяви, че насочва фокуса си към метавселената.
Но участниците в метавселената поставят под въпрос готовността на гиганта да приеме духа и творческата нагласа в тази сфера.
„Това, което Facebook прави с мета..., е „фалшива метавселена“, освен ако всъщност няма истинско описание за това как наистина можем да притежаваме“, коментира на конференция на Ройтерс Ят Сиу, председател и съосновател на Animoca Brands, инвеститор и създател на платформи за метавселената.
„Дотогава това е просто Дисниленд. Това е красиво място, но вероятно не искаме реално да живеем в него. То не е от типа места, на което реално бихме изградили бизнес“.
Метавселената се отнася до масив от споделени пространства, достъпни през интернет. Някои използват разширена реалност чрез интелигентни очила, въпреки че настоящите платформи често приличат повече на видеоигри, отколкото на реалния живот.
Междувременно се разменят огромни суми за „недвижими имоти“ в онлайн света, наречен Decentraland, като само миналата седмица при смяна на собствеността са трансферирани 2,4 млн. долара.
Подобни парцели и други виртуални обекти обикновено са свързани с трансакции с базирани в блокчейн активи, наречени незаменими токени (NFT), чиито продажби надхвърлиха 10 млрд. долара през тримесечието до края на септември според DappRadar.
Навлизането на Facebook допълнително засили интереса към това пространство. Компанията не е отговорила веднага на изпратеното по имейл искане за коментар. Преди това също не е отговаряла директно на критиките към плановете ѝ за метавселената.
Но Сиу твърди, че собствеността е основа за подобрения и нов път за продукти и трговия, подобнона това, което собствеността върху автомобили направи за производителите на детски автомобилни столчета или как притежаването на дом е двигател на търсенето на мебели, давайки тласък на бизнеси като Ikea.
Същото, но различно
За пионера в метавселената Беноа Пагото, съосновател на компанията за виртуални маратонки RTFKT, цифровата собственост дава възможност за промяна на ролите на брандовете и потребителите.
„Това е огромна промяна (на начина), по който работят отношенията между бизнес, творчерство и консуматорство“, коментира той на конференцията. „Един продукт не е нещо еднократно. Трябва да мислите как можете да продължите да го обновявате“.
„Смятам, че реалният свят скоро ще остане на заден план, защото възможностите за взаимодействие в дигиталния свят са много по-дълбоки“, посочва Пагото.
Междувременно се наблюдава борба за наваксване, както от марки, които искат парче от пая, така и от адвокати, които се опитват да определят какво всъщност представлява цифровата собственост.
Незаменимите токени до голяма степен са нерегулирани и в тази сфера дебнат немалко измамници. Всеки може да създаде и продаде NFT, като няма никаква гаранция за стойността.
„Това причинява известно главоболие на хората от юридическата професия, които се опитват да съгласуват казваното с това, което реално се случва“, твърди Софи Гусенс, партньор, специализиран в технологично и медийно право в Reed Smith в Лондон.
„В правно отношение собствеността означава... (като цяло) монопол върху ресурс, който се налага от държавата“, посочва тя. „Типът права, които се предоставят за дигитална собственост върху NFT, са малко по-различни. Може да нямате право да контролирате изцяло актива, който притежавате като NFT”.
„Мисля, че ще видим комбинация от дигитални активи, които безпроблемно се вписват в нашата реална среда“, твърди Натали Джонсън, основател на Neuno, предстоящ магазин за NFT на модни марки, както технологичните компании пускат очила с добавена реалност.
„Не трябва да сте запален геймър, за да се насочите натам и да играете с тази нова технология. Тя ще бъде за всеки“, коментира още Джонсън.