Миналата седмица Facebook промени името си на Meta Platforms, за да подскаже, че се фокусира върху метавселената, която смята, че ще бъде наследник на мобилния интернет.
Метавселената е свързана с идеята за споделена виртуална платформа, до която потребителите ще имат достъп през различни устройства и където ще могат да се придвижват в дигиталната среда.
Още преди главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг да представи демоклиповете, включващи огромни роботи и дигитално пътуване във времето до древен Рим, десетки компании вече подготвяха софуер и хардуер за това дигитално бъдеще, пише Ройтерс.
От пълното реализиране на концепцията може да ни дели цяло десетилетие, а то ще изисква сътрудничество между технологичните гиганти. През юни инвестиционната компания Roundhill Investments създаде борсово търгуван фонд (ETF), който да следи и да печели от строящите метавселената. Часове преди Facebook да обяви ребрандирането си, друга фирма пусна собствен ETF, свързан с метавселената.
Ето и част от компаниите, които играят роля в изграждането на този нов дигитален свят:
ROBLOX
Платформата за видео игри Roblox Corporation, която стана публична тази година, вижда метавселената като място, в което „хората могат да изпитват милиони 3D преживявания, за да учат, играят, създават и да се социализират“.
Roblox се опитва да дава на потребители и разработчици различни начини за създаване на дигитални светове. Главният изпълнителен директор на компанията е говорил за бъдещето на пазаруването и бизнес процесите през платформата, която има собствена виртуална икономика, изградена на базата на собствената ѝ валута Robux.
MICROSOFT
При представянето на един от финансовите отчети на Microsoft тази година главният изпълнителен директор Сатя Надела заяви, че компанията работи по изграждането на „корпоративна метавселена“, в която дигиталният и физическият свят се сливат чрез нейните предложения.
Microsoft, която притежава Xbox и играта за изграждане на светове Minecraft, също е ключов играч в гейминг света. Лидерът на Xbox Фил Спенсър е говорил за плановете на фирмата, свързани с „метавселена или изграждането на смесена реалност“.
Facebook, която ще започне да се търгува на борсата като Meta Platforms от 1 декември, заяви, че иска да бъде разглеждана като компания за метавселена, а не като такава за социални мрежи. Технологичният гигант, който има около 3 млрд. потребители, инвестира значително в добавена и виртуална реалност, като изгражда своята виртуална среда Horizon, достъпна през нейните очила Quest.
NVIDIA
Производителят на компютърни чипове Nvidia изгради платформата си Omniverse за свързване на 3D светове в споделена виртуална вселена. Тя твърди, че Omniverse, която е използвана за проекти като създаването на симулатори за реални сгради и заводи, е базата, върху която метавселената може да бъде изградена.
UNITY
Unity Software, която разработва софтуер за дизайн на видео игри, е друга компания, която може да продава инструменти или технологии, предназначени за изграждането на метавселената.
SNAP
Собственикът на Snapchat – Snap, отдавна създава персонализирани аватари и филтри с добавена реалност, за да наслагва дигитални образи върху такива от реалността. Тази година тя представи първите си очила с истинска добавена реалност, които са достъпни за експерименти от страна на разработчици, които създават преживявания за потребителите на устройството.
AUTODESK
Компанията за облачен софтуер Autodesk създава програми, използвани от архитекти и инженери за проектиране и изграждане на сгради и продукти. Нейният софтуер се ползва и за създаването на виртуални светове за гейминг и развлечения.
TENCENT
Китайският технологичен гигант Tencent Holding е най-голямата компания за видео игри в света по приходи. Тя има дялове в големи студиа като Epic Games и Activision Blizzard. Тази година South China Morning Post писа, че Tencent е регистрирала редица, свързани с метавселената, търговски марки за своята социална мрежа QQ.
EPIC GAMES
Epic Games е компанията, стояща зад феномена Fortnite, която се пренесе отвъд основната игра към социални преживявания като партита за танци и виртуални музикални концерти. Потребителите плащат, за да обличат аватарите си в различни костюми и могат да изграждат собствени острови и игри. Epic също така притежава платформата Unreal, която се ползва за разработката на игри и други визуални ефекти.
Главният изпълнителен директор на Epic Games Тим Суини е отявлен критик на големи платформи като Apple и Google. Той твърди, че метавселената ще трябва да бъде пространство за общо участие.
AMAZON
Гигантът в онлайн търговията Amazon.com, който е и най-големият доставчик на облачни услуги в света и има редица медийни предложения, също е смятан за потенциален играч в метавселената.