На годишното си събитие, което се проведе тази седмица, Apple представи новите модели iPhone, iPad и Apple Watch, всички с подобрения спрямо предходните модели.
Това, което Apple не представи, беше нов вид продукт – „следващото голямо нещо“ на Apple, което клиентите се надяват да бъде изключително готино, а инвеститорите се надяват, че ще донесе растеж на компанията в продължение на десетилетие, както iPhone направи някога.
През минали години Apple и главният ѝ изпълнителен директор Тим Кук изтъкваха постоянно добавената реалност (AR).
Вярващи в идеята като основателят на Facebook Марк Зукърбърг твърдят, че технологиите с добавена реалност ще бъдат обединени с очила, което би могло да донесе голяма промяна в технологичната индустрия, както например сензорният екран на iPhone създаде компании за милиарди долари.
Но на събитието във вторник технологията за добавена реалност не се появи, с изключение на кратко споменаване на едно AR приложение, което работи на iPad.
Джъстин Изарик, популярна като iJustine в своя YouTube канал, посочва липсата на добавената реалност при премиерата в рамките на видео интервю с Кук, публикувано след събитието. В отговорите си технологичният лидер повтаря част от нещата, които е казвал за AR и в миналото, но продължава да е много оптимистично настроен към технологията и нарича себе си „AR фен номер едно“.
„Смятам, че AR е една от малкото наистина дълбоки технологии, които някой ден ще се обърнем назад и ще се запитаме как сме живели без нея“, коментира Кук.
По думите му основните приложения на добавената реалност включват образованието, съвместната работа и пазаруването на мебели, така че потребителите да се уверят, че те пасват чудесно в дома им.
„А това е само началото на AR. Ще става само по-добре“, коментира Кук.
Конкурентите пускат очила
Поддръжниците на добавената реалност твърдят, че носенето на компютърни очила може да бъде нещо нормално в ежедневието, както днес ползваме смартфони.
Apple никога не е потвърждавала, че работи по очила с добавена реалност, въпреки че придоби няколко стартъпа, фокусирани в ключови елементи за тях, като прозрачни екрани, вградени в лещи. Освен това нае стотици служители, които да работят по проекта ѝ Technology Development Group.
Част от най-преките конкуренти на Apple вече пуснаха очила.
Facebook предложи оборудвани с камера очила Ray-Ban, които компанията твърди, че са предшественик на по-развит продукт. Microsoft разработва висок клас очила, наречени Hololens, и има договор с американските военни, който вероятно е на стойност милиарди долари. Google беше първата, която даде началото на обсесията на Силициевата долина по умните очила, когато през 2013 г. пусна Google Glass.
Липсата на новини за добавената реалност на събитието на Apple не означава, че компанията се е отказала от технологията. Представянията на Apple са фокусирани върху хардуера и продуктите, които клиентите могат да купят сега, а не в даването на сигнали за неща, които ще се появят в следващите години.
Нито едно от новите устройства на Apple не разполага с AR хардуер, за разлика от тези през последните няолко години, когато някои модели имаха лидарни сензори.
До този момент, поне публично, Apple се е отнасяла към добавената реалност като към софтуерна функция. Тя изгради инструменти като ARKit и RealityKit за разработчици на приложения, които да правят собствени AR Приложения, без да се налага да се занимават със сложни физични задачи.
Едно от предизвикателствата на тези технологии е как да бъдат неречени. Някои в индустрията предпочитат термина „смесена реалност“, който не звучи толкова технически. Главните изпълнителни директор на Microsoft и Facebook – може би най-ентусиазираните големи компании що се отнася до добавената реалност, започнаха да говорят за „метавселена“, или дигитален свят, наложен върху реалния.
Кук и Apple засега се придържат към термина „добавена реалност“.