Броят на заразените с Covid-19 в Малайзия нараства, заплашвайки да влоши недостига на полупроводници и други компоненти, които засягат производителите на автомобили в продължение на месеци, пише Bloomberg.
В исторически план държавата от Югоизточна Азия нямаше такова значение за веригите на доставки на технологии, колкото Тайван, Южна Корея или Япония. Но през последните години Малайзия се очерта като основен център за тестване и опаковане на чипове, а Infineon Technologies, NXP Semiconductors и STMicroelectronics са сред ключовите доставчици, работещи там.
Сега броят на случаите на Covid-19 в страната расте, което застрашава плановете за премахване на блокадите и възстановяване на пълния производствен капацитет. Седемдневната средна стойност на докладваните дневни нови случаи надхвърли 20 хил. спрямо малко над 5000 в края на юни.
Миналата седмица Ford Motor заяви, че временно ще спре производството на своя популярен пикап F-150 в завод в Съединените щати поради „недостиг на части, свързани с полупроводници, в резултат на пандемията от Covid-19 в Малайзия“.
Властите в страната се борят да овладеят огнището и предоставиха изключения на някои производители в опит да поддържат икономиката. На въпросните компании е позволено да продължат да работят с 60% от работната си сила по време на блокадите през юни, а когато над 80% от работниците им са напълно ваксинирани, ще могат да се върнат към 100% работен капацитет. На 23 август броят на регистрираните новозаразени спадна до 17 672.
Но ситуацията на място остава нестабилна. Фабриките трябва да затворят врати напълно за две седмици за дезинфекция, ако повече от трима работници се заразят с Covid-19 съгласно неофициални указания. Делта вариантът се оказва особено заразен и разпространението му е трудно за овладяване.
„Това може да бъде много разрушително за Infineon и други компании, които имат заводи с по няколко хиляди работници“, коментира Самюел Тан, анализатор на пазара на чипове в Kenanga Investment Bank в Куала Лумпур.
Местни фирми съобщават за подобни затваряния в документи. STMicro и Infineon, които са особено важни доставчици на автомобилната индустрия, е трябвало да затворят свои съоръжения.
Ситуацията може да влоши недостига на чипове, който вече е на кризисно ниво. През юли времето за доставка на чипове се е увеличило с повече от осем дни до 20,2 седмици спрямо предходния месец, сочи проучване на Susquehanna Financial Group. Това е най-дългото време за изчакване, откакто фирмата е започнала да събира данни през 2017 г.
Производителите на автомобили са загубили продажби след поредица от неочаквани удари през миналата година, включително и след студената вълна в Тексас, която затрупа фабриките там , и пожара във важен завод за производство на чипове в Япония.
Миналата седмица Toyota Motor заяви, че ще спре производството в 14 завода, защото доставчиците, най-вече тези в Югоизточна Азия, са засегнати от новите случаи на Covid и от блокадите. Тя има партньори в Тайланд, Виетнам и Малайзия. Тайланд и Виетнам също наблюдават рязко увеличение на регистрираните новозаразени, тъй като делта вариантът се разрпространява.