Американските санкции пометоха бизнеса на Huawei Technologies със смартфони. Друга китайска технологична компания обаче се възползва от всичко това, пише Wall Street Journal в анализ.
Xiaomi запълни пропастта, оставена от Huawei, на пазари от Европа до Югоизточна Азия и Китай. Тя постига това, следвайки план, подобен на този на много китайски потребителски марки: предлагайки функционални устройства, сравними с високия клас джаджи на конкурентите, но на цени, които често са по-ниски от техните.
Нито една друга компания в света не да продаде повече телефони през юни от базираната в Пекин Xiaomi, която успя да изпревари Samsung Electronics по данни на Counterpoint Research. През второто тримесечие Xiaomi изпревари Apple и за първи път се превърна във втория по големина производител на смартфони в света.
В Европа тя се сдоби с челното място в класацията, тъй като пазарният ѝ дял почти се удвои до 24% спрямо година по-рано. На ценово ориентирани пазари като Испания два от всеки пет телефона, продадени през второто тримесечие, са произведени от Xiaomi, посочва Counterpoint. Компанията беше топ производител в Дания, Белгия, Украйна и Русия.
Мунза Муштак, журналист на свободна практика в Шри Ланка, е заменила своето устройство Huawei през май за телефон на Xiaomi. По думите ѝ е била принудена да направи прехода от факта, че устройствата на Huawei вече нямат достъп до много от функциите на Google – резултат от експортните рестрикции на САЩ.
„По-важното“, посочва тя, беше „фактът, че Google работеше“.
Джон Майкъл Аусейо, който живее във Филипините, също се е отказал от Huawei миналата година. При избора на ново устройства е установил, че много от предложенията са прекалено скъпи. Така се е спрял на Redmi Note 9 на Xiaomi, чиято батерия издържа до два дни без зареждане. Освен това устройството има четири задни камери. Корпусът на телефона е направен от пластмаса, а не от метал, ето защо си е взел кейс за защита.
Устройството му струвало 200 долара. „Има си всичко“, коментира Аусейо, който сега завършва университет.
Въпреки че други китайски технологични директори не вдигат много шум, главният изпънителен директор на Xiaomi Лей Дзюн е отворен за амбициите на компанията. Твой твърди, че иска да я направи номер две, а до три години тя да изпревари Samsung, превръщайки се в най-големия производител на смартфони в света.
„Достигнахме върха на европейския пазар и се превърнахме в номер едно – за първи път китайска компания постигна това“, коментира Лей на събитие в Пекин, провело се по-рано този месец.
Възходът на Xiaomi следва години на бавен растеж. През 2013 г. тя беше водещата компания за смартфони в Китай, докато вълната от местни конкуренти, включително Huawei, не я детронира. Подобно на Huawei, Xiaomi за кратко попадна в черния търговски списък на Съединените щати при управлението на Доналд Тръмп по-рано тази година. Но компанията успешно се бори с решението и администрацията на Джо Байдън подсказа, че планира да използва по-фокусирано черния списък.
Успехът на Xiaomi е преди всичко продукт на залеза на Huawei, която само преди година беше най-големият производител на смартфони в света, след като държеше около една пета от глобалния пазар на смартфони. Но множеството американски санкции оставиха Huawei без особено важните за нея чипове и софтуер, а приходите ѝ от продажби за второто тримесечие спаднаха с повече от 80% на годишна база.
„Европейските оператори и търговци на дребно просто премахнаха Huawei и се насочиха към Xiaomi”, коментира Нийл Моустън, анализатор на мобилната индустрия в Strategy Analytics.
Въпреки скорошните си усилия в посока висок клас устройства, Xiaomi си остава бюджетно ориентирана марка. Така например Mi 11 Ultra съвпада по функции с най-високия клас Galaxy S21 на Samsung, ако говорим за качество на камерата например, но устройството на китайската компания е с 400 долара по-евтино, показва сравнение на Нийл Шах от Counterpoint. И двата телефона се появиха на пазара по-рано тази година.
„Xiaomi достига нивото на Samsung”, коментира той.
Един от важните пазари, които Xiaomi все още не е превзела, са Съединените щати. Компанията продава устройства като скутери и филмови проектори там, но няма сключено партньорство с местни телекоми – нещо, което е от особено значение за успешните продажби на телефони.
Директорите на Xiaomi отдавна обуздават амбициите за навлизане на този пазар. Сиен Уан, президентът на компанията, коментира пред инвеститори по-рано тази година, че Съединените щати „винаги са много, много привлекателни за всички“. Но по думите му компанията фокусира ресурсите си в Европа и не се ангажира със срок за по-сериозна експанзия в САЩ.
„Може би, когато сме подготвени, ще отидем в Северна Америка“, коментира той.