Световните технологични гиганти са се загнездили толкова дълбоко в общественото съзнание, че малко хора могат да си представят дигитален свят, воден от други имена. Но това допускане пренебрегва колко бързо капитализмът може да намали размера на гигантите, пише за Financial Times Ручир Шарма, главен глобален стратег на Morgan Stanley Investment Management.
Американските технологични компании оглавяват топ 10 в света по пазарна стойност и много коментатори и инвеститори не виждат причина да поставят под въпрос тяхното продължаващо господство. Десетки анализатори оценяват всяка от големите технологични компании и всеки един от тях в момента дава препоръка за покупка на Alphabet, Amazon и Microsoft. Apple и Facebook също са по-предпочитани от традиционните акции.
Конвенционалният наратив е, че тези гиганти стават все по-големи, по-бързи и по-издръжливи от своите предшественици. Като интернет платформи, те се възползват от „мрежовите ефекти“, увеличавайки ефективността и инерцията, тъй като печелят клиенти и затвърждават властта си върху икономиката, както се казва, с бързи темпове, невиждани досега „в историята на капитализма“.
Само че ние сме виждали много от това преди.
Данните назад до 1970 г. показват, че компаниите, които са завършили десетилетие в топ 10, са постигнали средно увеличение на печалбите си от около 330 % през това десетилетие, а техните акции са победили пазара с над 230%. Топ 10 на 2010 -те също не се различаваше от нормата: печалбите им нараснаха с 350%, а акциите надминаха пазара с 330%.
Към края на 2010-те години топ 10 представляваха 16% от глобалната пазарна капитализация, което е подобно на стойността на топ 10 в края на 70-те и 90-те години.
Като се има предвид колко популярни станаха технологичните марки в САЩ, се забравя, че преди десетилетие Amazon и Facebook не бяха в топ 100 на световните компании по пазарна стойност. И все пак метеорното им издигане не е толкова необичайно. Средно компаниите, които достигат топ 10, се издигат с около 75 места за десетилетие, след което западат.
От 1970 г. насам компаниите, които са завършвали десетилетие в топ 10 на света, са имали по-малко от 20% шанс да завършат и следващото десетилетие там. Петролните компании оглавяваха списъка през 70-те години, последвани от японските банки през 80-те. Технологичните имена достигнаха върха през 90-те години, но съставът продължава да се променя.
Само две европейски технологични компании, Deutsche Telekom и Nokia, са пробивали в топ 10, проблясвайки в този клуб през 90-те години, преди бързо да отпаднат. Само една компания, Microsoft, успява да се задържи в топ 10 в продължение на три десетилетия.