fallback

Какво ще значи разбиването на технологичните гиганти за потребителите?

Може би ще трябва да се сбогуваме с част от удобствата, с които сме свикнали, в името на конкуренцията и иновациите

11:42 | 11.07.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Докато идеята за ограничаване властта на големите технологични компании (Big Tech) набира сили, власти, анализатори и компании се надпреварват да обяснят на обществеността какво би могло да означава всичко това за нас, потребителите на стоки и услуги от въпросните фирми, пише Кристофър Мимс в коментар за Wall Street Journal.

Дали моят iPhone ще стане по-малко сигурен, както твърди Apple? Ще стане ли селекцията в Amazon, с която сме свикнали, по-малка, както заплашва компанията? Дали Facebook ще бъде принудена да продаде Instagram и WhatsApp, както социалната мрежа ни кара да мислим? Ще бъде ли качеството на услугите на Google влошено заради невъзможността ѝ да включва свои услуги като Google Maps и YouTube? Или, както биха казали критиците на компаниите, животът ще стане по-добър за потребителите, конкурентите и обществото, ако всички тези неща се сбъднат?

Тези въпроси придобиха ново значение през юни, когато Съдебната комисия към Камарата на представителите одобри с двустранна подкрепа половин дузина законопроекти, които сигнализират за нова готовност за разбиране на квинтета технологични гиганти, или т.нар. FAAAM. (Досега Microsoft до голяма степен избягваше проблемите в тази област).

Предвид мъчителния процес по разработване и приемане на закони в САЩ, шансовете тези законопроекти да се пррвърнат в закони в сегашния им вид не са големи и всяко движение в тази посока вероятно ще е бавно. В момента Конгресът е зает с други битки. Компаниите, техните лобисти и съюзници вече настоятелно отблъскват подобно законодателство и се противопоставят на новия ръководител на Федералната търговска комисия Лина Кан, която критикува технологичните гиганти. Решението на федерален съдия от миналата седмица, което отхвърли антимонополните искове срещу Facebook, предполага, че прилагането на по-строги правила няма да бъде лесно.

Но шансовете очевидно се увеличават, тъй като поне част от тези законопроекти един ден могат да се превърнат в правилата, които Big Tech ще трябва да търпят – чрез акт на Конгреса, закони на щатско ниво, съдебни битки, нови решения на регулаторите като Кан или двупартийни действия срещу технологичните компании.

Ако регулаторите все пак се задействат, ефектите върху мен и вас могат да отнемат време и да варират според команията. Делата и новите правила по-скоро се фокусират върху конкуренцията, а не директно върху потребителя.

Интересно е да си представим как могат да се развият нещата. След разговори с експерти по история на антимонополните битки, оценяване на концентрацията на пазара и конкуренцията, и ефектите от регулацията на доминиращите компании, ето и какви са възможностите:

Amazon

Всеки от гореспоменатите законопроекти изглежда приложим за Amazon по един или друг начин, но най-важният сред тях е Законът за край на монопола на платформите. Той ще позволи на Федералната търговска комисия да разбие на парчета технологичните гиганти, ако реши, че продуктите и услугите им могат да се конкурират с тези, продавани от други компании в платформите на въпросните гиганти.

Това обхваща много неща, които платформите правят и които приемаме за даденост – от предлагането на предварително инсталирани приложения на iPhone до предлагането на собствени марки като Kindle и Amazon Basics в Amazon.com.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:31 | 14.09.22 г.
fallback