Предстоящият 1 юли се предполагаше, че трябва да е ден за празник за Tesla заради отварянето на нейната гигафабрика в Грюнхайне до Берлин. Но благодарение на ожесточената съпротива на екоактивисти, на бюрокрацията и промените в планирането е неясно кога първите превозни средства ще слязат от производствената линия на първата европейска фабрика на производителя на електромобили, пише Ройтерс.
Tesla вече отложи очакваното отваряне за края на 2021 г. И все пак агенцията за околна среда в Бранденбург, където ще бъде изграден заводът за 5,8 млрд. евро, все още не е дал финално одобрение, което означава, че не може да се изключи забавяне дори през 2022 г.
Какъв е проблемът?
Сложно е.
Tesla и милиардерът Илон Мъск разкриха плановете за завода в края на 2019 г. Мястото обаче частично припокрива зона за защита на питейната вода и граничи с природен резерват, което предизвика силно противопоставяне от страна на местните жители и екологични групи.
Миналата година Tesla трябваше да спре изсичането на гора на мястото, след като природозащитниците от местната група Nabu подчертаха риска за редките местни видове змии, чийто зимен сън може да бъде нарушен от отстраняването на дърветата.
Змиите трябваше да бъдат спасени преди Tesla да продължи, но бяха предприети много други усилия за спиране на работата на обекта по екологични причини.
„Хиляди хектари гори ще бъдат изсечени за създаването на необходимата инфраструктура и жилищно пространство“, твърди Мануела Хойер, която живее на около 9 км от мястото и е член на местна кампания, която се противопоставя на строежа. „Изграждането на подобен завод в защитена зона за питейна вода всъщност е престъпление срещу околната среда“, казва тя.
Нейните коментари отразяват по-широката тенденция в Германия, включваща проекти за възобновяеми източници на енергия, като вятърни паркове, които са критикувани от жители, които се страхуват от въздействието им върху локалното местообитание.
Наистина ли е това?
Не.
Бюрокрацията също тежи на Tesla. Засега компанията работи на база на предварителни разрешителни за строителство, а големите фабрични халета и структури вече са построени върху 740 акра земя, която компанията е купила за 43,3 млн. евро.
Но само когато Агенцията по околна среда в Бранденбург предостави окончателно разрешение, заводът може да бъде отворен.
Въпреки че преди това беше казвала, че не може да сподели кога ще се случи, всеки проект, получил предварително разрешително в Брандебург,, в крайна сметка е получил финално одобрение.