fallback

Apple става по-социална в опит да конкурира и Facebook

Компанията на Тим Кук засилва още повече фокуса върху защитата на личните данни, но изостава по отношение на изкуствения интелект

09:04 | 08.06.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Apple е компания, която обръща много внимание на детайлите: Когато софтуерният директор на концерна Крейг Федериги показваше началния екран на iPhone или iPad по време на основната си презетнация по време на конференцията за разработчици WWDC, на дисплея никога не се виждаше логото на Facebook, Messenger, WhatsApp или Instagram - в края на краищата, четири от най-широко използваните приложения в операционната система iOS на Apple.

Всички те са собственост на Facebook, от няколко години насам любимият конкурент на оценяваната на 2 трлн. долара компания от Купертино. Досега двамата съседи от Силициевата долина се караха за правилата за поверителност на устройствата на Apple, които ограничават рекламния бизнес на Facebook. Но актуализацията до iOS 15, която трябва да се случи през есента, извежда Apple със своите комуникационни приложения iMessage и Facetime на позиция за директна атака срещу Facebook. 

Чрез видеоконференции с приятели или по-добрата организация на споделени от приятели снимки или статии някои централните функции на Facebook трябва да са възможни в предварително инсталираните приложения на Apple. Е, сега поне стана ясно защо главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг посочи Apple като „пряк конкурент“ през януари.

По отношение на много функции Apple току-що започва да атакува Zoom или Messenger Rooms на Facebook,  представени през миналата година: Facetime трябва да може да скрива фоновите шумове или задния фон. iOS 15 също така ще има възможност да планира разговори и да изпраща връзки, които други могат да използват, за да се присъединят към разговор. Очевидно Apple вече е на нивото на конкурентите: За първи път FaceTime трябва да е наличен и на устройства с Android и компютри с Windows.

Apple засилва защитата на личните данни

Но Apple също така иска да печели точки с функции, които позволяват на различни приложения лесно да се сработват, за да направят споделеното преживяване възможно. Нова функция SharePlay на FaceTime има за цел да помогне на потребителите да гледат заедно сериали, да слушат музика или да имат достъп до приложения заедно - например, така че потребителят, който търси апартамент, може да превърта списъци с апартаменти в приложение за недвижими имоти със своите приятели. Снимки, песни или подкасти, които приятели са споделили с потребител в iMessage, се показват в iOS 15 в таб „Споделено с вас“ в съответните приложения.

Това далеч не са функции, които приложението на Facebook не предлага. Но Apple се позиционира като проста алтернатива, където потребителските данни са в безопасност. Apple дори засилва още повече своята защита на данните в iOS 15 и iPadOS 15 с ново меню, което показва на потребителите подробно какви данни събират приложенията на трети страни. 

Командите към асистента с изкуствен интелект Siri за важни задачи като стартиране на приложения, настройване на аларми и промяна на настройките ще се обработват на устройството, вместо в облака. Това означава, че Siri не само вече ще работи и  без връзка с интернет, но също така това намалява необходимостта от качване на лични данни в мрежата. Apple се насочва към една увеличаваща се тенденция в много западни страни - на недоверие към събирането на данни от онлайн услугите. С други думи: Apple продава на наистина висока цена не само хардуер и софтуер, но и спокойствие.

Това се отнася не само за местонахождението на вашите собствени данни: След година на пандемия и използване на много приложения при работата от вкъщи Apple очаква, че много потребители искат да получат по-голям контрол върху разсейващите фактори: Актуализацията на iOS 15 добавя преработена система за уведомяване, наречена Focus, с която потребителите могат да задават текущото си състояние - независимо дали става въпрос за работа, лично време или сън - и ще позволява само определени известия в този период.

И съвсем в тон с темата за защита на данните Apple също разширява своите абонаментни услуги – които от няколко години са маяк на надеждата за по-нататъшен ръст на продажбите. Абонатите на ICloud+ могат да резервират трансфер на данни с допълнително криптиране в допълнение към мястото за съхранение.

Функцията Private Relay трябва да защитава предадените данни по-добре от конвенционалните VPN услуги. За разлика от класическата VPN услуга („Виртуална частна мрежа“) обаче клиентите няма да могат да изберат виртуално местоположение, например, за да могат да гледат поточно съдържание от България, което всъщност е запазено за зрителите в САЩ. iCloud+ също така съдържа място за съхранение на интелигентната камера Homekit и имейл адреси за еднократна употреба, които потребителите могат да въведат веднъж, когато се регистрират за услуга, от която не желаят постоянно да получават спам.

Засега Apple изостава по отношение на изкуствения интелект

Фокусът на Apple върху защитата на данните досега струваше това, че много услуги, поддържани от изкуствения интелект на устройствата на Apple, не работят толкова добре, колкото подобни услуги на Android на Google: гласовият асистент Siri например разбира значително по-малко команди от Google Assistant. През последните години Apple „открадна“ няколко от високопоставените експерти по изкуствен интелект на своя конкурент, включително настоящия член на борда за Изкуствения интелект Джон Джанандреа и преди няколко седмици френския учен Сами Бенджо.

Apple очевидно се опитва да настигне Google и по отношение на интелигентността на своите продукти: Приложението Photos вече може да разпознае къде се намира ресторантът от дадена снимка само по надпис, например от логото на ресторанта, и да показва местоположението на карти или да покаже телефонен номер, с който да се обадите директно в обекта и да резервирате маса. Google обаче вече предлага подобни функции в Lens.

Интелигентният високоговорител Homepod Mini ще се превърне в контролен център за интелигентния дом. Освен това устройството ще бъде представено в други страни, включително Австрия, този месец и трябва да идва с още по-добро качество на звука.

Siri трябва също така да може да се интегрира в интелигентни домакински уреди на доставчици на трети страни, като производителя на термостат Ecobee. Цифровите ключове за вратата на апартамента могат да бъдат запазени в iPhone или Apple Watch, както от миналата година е възможно с ключовете за кола за много модели на BMW.

Въпреки че Alexa и Google Assistant на Amazon досега заемат сериозен дял на пазара, много потребители по принцип все още се притесняват от интелигентните камери или ключовете на входната врата от опасения за какво може някой ден да бъдат използвани техните чувствителни данни. Репутацията на Apple като защитаваща силно данните компания все още може да бъде полезна в конкуренцията за интелигетния дом. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:52 | 14.09.22 г.
fallback