Докато американският пазар става все по-наситен, технологичните компании и холивудските студиа търсят все повече възможности за експанзия на стрийминг услугите им в чужбина, като харчат повече средства за създаването на местно съдържание, насочено към милиардите потенциални чуждестранни абонати, пише Wall Street Journal.
След като Netflix даде началото, компании като Walt Disney и Amazon.com се отдръпват от стария модел на създаване и дистрибутиране на съдържание, при който Холивуд разпространяваше филмите и сериалите си в чужбина, дублирани и субтитрирани за местния пазар. Сега директният подход към потребителите чрез глобалните стрийминг платформа дава възможност на тези компании да инвестират милиарди долари, така че да правят културно специфично съдържание на местния език, с което да привличат абонатите.
“Това, което виждате, са все повече онлайн стрийминг платформи, осъзнават, че с времето по-голямата част от техните потребители ще бъдат извън Съединените щати“, коментира Ерик Бармак, бивш директор на Netflix, който по време на работата си в компанията ръководеше международните продукции. „Въпросът е колко международно трябва да бъде вашето съдържание, за да бъде успешно“.
Възходът на чуждестранните продукции стимулира историческия бум на нови филми и телевизионни сериали на много различни езици, включително хинди, френски, португалски, немски и полски. Акцентът върху глобалното съдържание създава повече работа и конкуренция за международни продуценти и разказвачи на истории. Същевременно води до една нова ера, в която създаденото в Холивуд американско съдържание играе по-малка роля в световната развлекателна индустрия.
Броят на стрийминг абонаментите по света миналата година надхвърли 1,1 млрд. спрямо под 400 млн. абонаменти през 2016 г. според Motion Picture Association. Растежът се дължи на експанзията на Netflix зад граница, пускането на услугата Disney+ и пандемията, която накара мнозина да прекарват повече време у дома.
Тримесечните резултати на Netflix, публикувани тази седмица, показаха колко важен е бизнесът зад граница. Компанията обяви, че 89% от всичките ѝ близо 4 млн. нови клиенти за първите три месеца на тази година са извън САЩ и Канада. Най-гледаният нов сериал през този период пък е “Lupin” – трилър, заснет в Париж.
Работата на Netflix в чужбина е част от промяна на парадигмата, при която по цял свят се правят продукции на холивудско ниво за една дигитална платформа. В миналото новите телевизионни продукции и филмите, особено продуцираните от Холивуд, се разпространяваха по много по-различен начин.
„През годините медийните компании наистина много добре изнасяга холивудското съдържание по целия свят“, коментира съизпълнителният директор на Netflix Тед Сарандос. „Започнахме навлизането на международни територии с никакви оригинални програми на местния език и без местни продуценти. А сега продуцираме в повечето части на света“.