Корпоративните оценки и потокът от сделки с технологични стартъпи достигат нови върхове в Съединените щати, докато инвеститорите се опитват да открият следващите големи победители – от социални мрежи до софтуерни играчи, пише в свой анализ Wall Street Journal.
През първото тримесечие на тази година американските стартъпи са набрали 69 млрд. долара от инвеститори – с 41% повече спрямо предишния рекорд, поставен през четвъртото тримесечие на 2018 г., сочи информация от PitchBook Data. Средната оценка на стартъп също е достигнало нов връх и е скочило над три пъти спрямо миналата година до 1,6 млрд. долара за компании в късен етап на развитие.
Инвеститори предлагат на стартъпите пет пъти (и повече) по-големи суми от тези, които компаниите искат, а сделки, които преди отнемаха месеци, сега се сключват за дни, твърдят рискови инвеститори, участници в сделки и основатели. Стартъпите набират капитал на всеки няколко месеца, а не на всеки няколко години, а оценките им се покачват с всеки следващ чек, допълват те.
Много от тези нови социални приложения използва видео, аудио и текстови функции, за да свързват непознати и приятели, фенове и известни личности, като чат услугата Discord и Stationhead, където потребителите могат да създават собствени радиопредавания. Други като Peloton и Clubhouse са част от индустрия на създатели, търсещи нови платформи, в които могат да публикуват съдържание и да печелят пари.
Clubhouse има централна роля. Преди три месеца приложението за аудио разговори отпразнува нов кръг на финансиране, който я оцени на 1 млрд. долара само 10 месеца след появата на услугата на пазара. Днес тя е оценена на 4 млрд. долара, твърдят източници, запознати с въпроса.
По-рано Bloomberg писа, че Clubhouse води преговори за ново финансиране при тази оценка.
Clubhouse не разкри условията, когато обяви последния си кръг на финансиране в публикация в блога си в неделя. Според компанията за пазарни проучвания Lagniappe Labs Clubhouse е изпратила документи до властите в Делауеър, които показват, че е набрала 200 млн. долара в рамките на рунда. Това означава, че е привлякла над 300 млн. долара за повече от година, въпреки че приложението все още не е установило как да генерира печалба, как да модерира спонтанните разговори и да се справи с армията си от конкуренти.
В блога си Clubhouse посочва, че „е нараснала по-бързо от очакваното“ и новото финансиране ще ѝ помогне, наред с други неща, да плаща на създателите на съдържание и на изпълнителите в приложението, да направи експанзия зад граница и да надгради технологиите си.
„Смятам, че е напълно разумно, ако те са следващата потребителска платформа“, коментира Сара Кенън, инвеститор от Index Ventures, която не е подкрепила Clubhouse на този етап. Пазарната капитализация на Facebook е над 850 млрд. долара. „Ако мислите, че звукът е само част от това, то тогава възможността да си платформа за аудио на живо е възможност за десетки милиарди долари“.