LG Electronics може да е пионер, но краят на нейния бизнес със смартфони показва, че да си сред първите, насочили се към даден бизнес, рядко е предимство. Вместо това напускането на този сегмент ще отвори път на китайските брандове, които да вземат по-голям дял от пазара в Съединените щати, докато двете страни продължават да водят все по-ожесточена технологична студена война, пише Тим Кълпан за Bloomberg.
Това беше бавен постепенен спад за компанията, която ни донесе ултраширокоъгълните камели и извитите екрани. До края на миналата година глобалният дял на LG се сви толкова много, че компанията просто попадна в категория „Други“. Но все пак брандът беше силен на няколко ключови пазара, най-вече в Съединените щати и Бразилия, където се позиционира трети.
Apple все още е на върха в САЩ, следвана от Samsung Electronics. В Бразилия Samsung и Lenovo Group водят, а Apple е доста по-назад. Тази моментна снимка на двата пазара ни казва много за това защо LG е в тази позиция и кой ще се възползва от случващото се.
Както пишат анализаторите на Bloomberg Intelligence Ананд Шринавасан и Марина Гиргис, „значителната разлика в цените на смартфоните на Apple, Samsung и LG вероятно ще попречи на голяма част от изоставения пазарен дял на LG да премине към Apple”.
Графика: Bloomberg L.P.
Компанията на Тим Кук е в премиум сегмента, а до голяма степен там се позиционира и Samsung. Двете държат около 70% от пазара в САЩ по продадени бройки. На третото място е LG, която обаче продава телефони на цени, които са около 26% от тези на iPhone и 67% от средните на Samsung. Тези устройства със сигурност не са еквивалентни, но има пазар сред ценово ориентираните потребители и LG отговори на неговите нужди. Това се случи и в Бразилия, където високите цени на Apple я изтласкаха на пета позиция по дял от продадените бройки.
Но сега има скок на бюджетните предложения от имена като Lenovo, TCL, OnePlus, Xiaomi, Oppo и Vivo. При ценова конкуренция и предимството на вътрешния си пазар китайските компании имат много по-голям шанс за оцеляване от LG, която не може да разчита на родния си пазар Южна Корея, за да се задържи на повърхността. САЩ бяха същественият пазар за нея, но засилващата се конкуренция означаваше, че това не може да продължи дълго.
След като предходният президент на САЩ Доналд Тръмп разпали огъня на вече назряващата студена война с Китай, стана пределно ясно, че китайските брандове имат ограничени възможности за растеж на американския пазар. Това може да е вярно за Huawei Technologies и ZTE, които се оказаха в няколко черни списъка. Но Lenovo, която придоби Motorola преди седем години, и TCL (която притежава бранда Alcatel) засега не са под прицела на Вашингтон.
Това означава, че с излизането на LG нейният дял от американския пазар е свободен за останалите. И има съвсем реален шанс китайците да успеят да го грабнат.
Със студена война или не, САЩ все още се нуждаят и от евтини устройства, а Китай има какво да им предложи.