fallback

Разходите за производство на литиево-йонни батерии спадат с 97% за 30 години

Новите данни могат допълнително да стимулират мащабното налагане на електромобилите в глобален план, посочват от MIT

22:40 | 02.04.21 г.

От 1991 г. насам разходите за производство на литиево-йонни батерии спадат с 97%, въпреки че по този въпрос съществуват различни мнения. Единодушието по темата е от критично значение за политиците и производителите на чиста енергия. Те трябва да знаят каква роля играят батериите за електрификацията на транспорта, както и за съхранението на енергия от соларни и вятърни мощности. 

Дейвид Чандлър от Масачузетския технологичен институт (MIT) описва как неговите колеги установяват за първи път това заключение. Той обяснява, че разногласията по темата за разходите при батериите произтичат от трудно достъпните данни, тъй като производители не разкриват напълно цялата информация. Но защо? От съображения за сигурност и поверителност, както и заради факта, че техните батерии са включени в други продукти, пише Energy Post.

Трябва да се отбележи, че това впечатляващо понижение в разходите е съпроводено от редуцирането на масата на самите батерии, използвани при телефоните, компютрите, а сега и при автомобилите.

Големите съоръжения за съхранение на енергия са освободени от ограниченията, свързани с масата и размера, като при тях разходите могат да се понижат допълнително на фона на тяхното мащабно налагане в различните индустрии.

Проучването на MIT показва, че основният двигател за спада в разходите при производството на батерии е бързото развитие на технологиите. Темпът на понижение на разходите при батериите е сравним с този при фотоволтаичните панели, изтъкват анализаторите.

Защо предишната несигурност по отношение на разходите намалява?

Може да изглежда странно, че е имало толкова голяма несигурност и разногласия относно това колко са намалели разходите за производството на литиево-йонните батерии и какви фактори играят роля, но всъщност голяма част от информацията е  старателно прикривана от компаниите. Повечето литиево-йонни батерии не се продават директно на потребителите - не можете да изтичате до магазина зад ъгъла, за да си вземете една такава батерия за вашия iPhone, за компютъра или за електромобила ви. Вместо това производителите на тези продукти купуват литиево-йонни батерии от доставчици. Големи компании като Apple или Tesla купуват батерии с милиони или ги произвеждат на цени, които са договорени или вътрешно осчетоводени, които никога не се разкриват публично.

батерии

Възможно е и по-нататъшно намаляване на разходите

В допълнение към подпомагането на започналия процес на електрификация в транспорта, по-нататъшното свиване на разходите за литиево-йонни батерии може потенциално да увеличи използването на батериите в големи стационарни съоръжения за съхранение на енергия като начин за компенсиране на променливото снабдяване с електроенергия от чисти енергийни източници.

И двете приложения на батериите биха могли да изиграят значителна роля в ограничаването на глобалните емисии на парникови газове, които са основният виновник за климатичните промени.

Недостатъчните данни водят до недостатъчно ефективна политика

При новите данни не става само въпрос за проследяване на развитието на батериите. Те подкрепят процеса на определяне на устойчивия път към бъдещето. Комбинирайки цялата публикувана литература по въпроса за намаляването на разходите , от MIT откриват „много различни мерки при развитието на технологията в исторически план“.

В миналото някои експерти предполагат, че разходите за литиево-йонните батерии няма да се понижат толкова бързо за някои определени приложения, докато други гледат по-оптимистично на този процес. Големите разлики в данните в крайна сметка могат да окажат реално въздействие върху определянето на приоритетите за научни изследвания и правителствените стимули. 

Влиянието на масата и обема на батериите върху разходите

И докато повечето проучвания са фокусирани само върху разходите, от MIT изтъкват, че е станало ясно, че подобен едноизмерен анализ може да оцени погрешно колко бързо се подобряват тези технологии; в допълнение към разходите, масата и обемът също са ключови фактори както за превозните средства, така и за преносимата електроника.

Според експертите литиево-йонните батерии са приети в широк мащаб, тъй като позволят внедряването им в преносими електронни устройства, предлагайки по-голяма мощност от своите конкуренти.

Според MIT новото проучване може да играе важна роля при разработването на политики, свързани с енергията.

„Размерът на разходите при батериите е от основни значение за налагането на електрическите превозни средства“, изтъква Венкат Висванатан, доцент по машиностроене в университета „Карнеги Мелън“. „В тази връзка прогнозирането на спада на разходите за батериите е може би едно от най-критичните предизвикателства при осигуряването на точно разбиране за приемането на електрическите превозни средства“, добавя той.

Според него констатацията, че разходите за производството на батерии може допълнително да се свият, ще позволи на по-мащабното налагане на електромобилите, което от своя страна ще стимулира допълнителното понижение на разходите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:51 | 13.09.22 г.
fallback