Въпреки че Европейският съюз (ЕС) може да няма технологични компании, не му липсват регулации за този сектор.
Блокът застана начело на затягането на правилата за големите технологични играчи и не показва признаци за промяна в този подход. Допълнителни регулации в момента са в процес на разработка, а суперсилите от Силициевата долина като Google може скоро да трябва да адаптират към тях своите бизнес модели, пише CNBC.
„Този потенциал на ЕС за оформяне на бизнес модели може да бъде огромен. И е забележително, че той има извънтериториален аспект: фирмите, спазващи европейските разпоредби, обикновено ги спазват по целия свят по оперативни причини“, твърди Джереми Гез, доцент по икономика в H.E.C. Paris.
Такъв беше случаят с европейските правила за защита на личните данни, известни още като GDPR, които бяха въведени през 2018 г. Регламентът даде на гражданите по-голяма дума относно това, което фирмите могат да правят с техните данни, а също така послужи и като вдъхновение за законодателите извън блока, включително в Бразилия и Австралия.
В допълнение това стимулира повече дискусии за защитата на данните в Съединените щати. Въпреки че на федерално ниво там все още няма подобен закон, през 2020 г. Калифорния стана първият щат, който въведе правила за личните данни, подобни на GDPR в Европа.
„В известен смисъл европейският закон все повече се превръща в закон навсякъде. А китайските технологични гиганти, които искат да навлязат на европейския пазар, ще трябва да спазват тези разпоредби. Това обяснява защо ЕС се превръща в най-големия технологичен регулатор в света“, коментира Гез.
Но ЕС направи крачка напред след прилагането на GDPR. През декември блокът представи нов план, който ще принуди технологичните гиганти да носят отговорност за съдържанието на техните платформи, а също така ще гарантира, че има по-лоялна конкуренция на пазара, като се има предвид доминацията на тези компании.
Законът за дигиталните услуги и Законът за дигиталните пазари, както се казват новите правила, могат да влязат в сила още през следващата година и ще изискват компаниите да променят начина, по който оперират. Един от потенциалните ефекти е прекратяване на самопреференцирането – когато, например, резултатите от търсенето на приложения през някой от продуктите на Apple показва на първо място опции, разработени от технологичния гигант.
„Този пакет наистина ще промени правилата на играта. Той ще създаде единна регулаторна рамка и ще постави основите на силно сътрудничество и нова структура на управление в Европейския съюз, с осезаеми механизми и важни санкции“, коментира по-рано този месец пред CNBC Десислава Савова, партньор в юридическата фирма Clifford Chance.
Фирмите, опериращи в ЕС, ще трябва да се съобразяват с новите правила.
Но плановете за по-строги регулации не приключат тук. Европейската комисия чертае планове как да регулира и изкуствения интелект. Това става все по-важно, тъй като все повече дигитални гиганти разработват и използват нов изкуствен интелект.