В края на миналата седмица технологичната индустрия ясно изрази мнението си за напускащия поста американски президент Доналд Тръмп, след като десетки компании му наложиха ограничения - от Twitter до PayPal. Услугата за кратки съобщения и любима комуникационна платформа на Тръмп Twitter забрани акаунта на Тръмп завинаги. Компанията заяви в свое съобщение в платформата, че е взела решението „поради риск от по-нататъшно подбуждане към насилие“. Тръмп вече няма достъп до профила си и неговите туитове и снимка на профила са изтрити. Тръмп имаше 88,7 милиона последователи в мрежата.
Twitter заяви, че се опасява, че най-новите туитове на Тръмп се тълкуват като подкрепа на бунтовниците и че вече се разпространяват планове за бъдещи въоръжени протести както в платформата, така и извън нея, включително и за предполагаема атака срещу Капитолия и други щатски сгради в столицата на 17 януари.
Институционалните акаунти като @POTUS и @WhiteHouse все още са активни.
Twitter заяви, че няма да спре интуитивни акаунти като @POTUS, освен ако не е необходимо, за да се избегне реална вреда, но че може да ограничи възможностите на тези акаунти. Тези акаунти ще бъдат прехвърлени на следващата администрация.
По-късно Тръмп написа в Twitter изявление от акаунта @POTUS, преди той да бъде изтрит. По-късно в петък същото изявление беше споделено от акаунта на Тръмп в Twitter, преди целият акаунт да бъде окончателно изтрит.
„Както казахме, използването на друг акаунт, за да се опита някой да избегне спиране, е в разрез с нашите правила“, заяви говорител на Twitter.
В свое изявление Тръмп обвинява Twitter, че е координирал блокирането „с демократите и радикалната левица, които искаха да премахнат акаунта ми от платформата, за да ме заглушат - и ВАС, 75 000 000 велики патриоти, гласували за мен“.
„Twitter може да е частна компания, но без подаръка на правителството от раздел 230 тя няма да съществува дълго“, написа още президентът.
Той се позовава на раздел 230 от Закона за благоприличие в комуникациите, който защитава технологичните платформи от правна отговорност за публикациите на потребителите и за тяхното модериране. Профилът на кампанията на Тръмп също така сподели изображение на обикновено синьото лого на Twitter в червено със жълт сърп и чук, символи, свързани с комунизма.
Facebook, друг популярен рупор за Тръмп, също забрани достъпа на американския президент до своите платформи. Facebook, подобно на Twitter, е едно от най-популярните места за споделяне на мнения на президента за неговите поддръжници, както и предпочитано място от много от най-популярните личности на политическата десница. Досега компанията на Марк Зукърбърг избягваше да предприема директни действия срещу президента - до тази седмица.
В сряда, когато привърженици на Тръмп влязоха в залите на Конгреса, Facebook премахна видео от президента Тръмп, което според компанията насърчава насилието. По-късно в сряда вечерта това решение в крайна сметка бе разширено до 24-часова забрана на президентския акаунт, който в момента има 33 милиона харесвания или последователи. Компанията твърди, че президентът е нарушил политиките ѝ няколко пъти, с което автоматично е задействал еднодневното спиране. В същото време Facebook (и Instagram) предприеха действия, за да блокират популярен хаштаг, свързан с бунтовете в Капитолия.
В четвъртък сутринта местно време основателят на социалната мрежа и неин главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг в личен пост обяви „неопределено“ спиране на акаунта на президента с минимална продължителност от две седмици. Това време би удължило блокадата до встъпването в длъжност на новоизбрания президент Джо Байдън, който трябва да поеме президентския пост по обяд на 20 януари.
Какво ще се случи след това, засега не е ясно. Акаунтът на президента е спрян, но не деактивиран, което означава, че президентът не може да публикува нови материали на страницата си, но страницата остава видима за потребителите на Facebook. Компанията може да прекрати спирането, след като предаването на властта приключи, или може да продължи забраната по-дългосрочно. Като се има предвид популярността на президента в платформата и голямата популярност на социалната мрежа сред неговите поддръжници, Facebook е в много по-сериозна обвързаност между забраната на съдържание, което смята за обидно, и задържането на потребители, важни за финансовите му резултати.
Не само социалните мрежи блокират аудиторията на президента - гигантите в електронна търговия също модерират своите платформи срещу президента. В четвъртък Shopify обяви, че премахва секциите както за кампанията на Тръмп, така и за личната марка на Тръмп.
Това е еволюция в политиката на компанията, която преди години заяви, че няма да модерира платформата си, но през последните години премахна някои противоречиви магазини, като например някои десни магазини през 2018 г.
Междувременно PayPal деактивира акаунтите на някои групи привърженици на Тръмп през миналата седмица, които са използвали финтеха за парични преводи, за да координират действията на протестиращите на Капитолия, пише TechCrunch.
PayPal все по-често забранява някои политически aкаунти, забранявайки този на крайнодясна активистка през 2019 г., а също така и на множество крайнодесни организации след насилствените протести в Шарлотсвил през 2017 г. Тези забрани досега не се разпростираха директно върху самия президент.
Като се има предвид добре известната лична марка на президента, доста сериозен е въпросът как тези две платформи и други в електронната търговия ще реагират, след като Тръмп напусне поста след по-малко от две седмици. Ще се върне ли президентът към пържолите, водата и одеколона? И ще му трябва ли място за електронна търговия, за да продава стоките си онлайн? Много ще зависи от следващите цели на Тръмп и дали той ще остане съсредоточен върху политиката, или ще се върне към своите бизнес начинания.
За поддръжниците на Тръмп и други, загрижени за модерацията на Facebook и другите платформи, Parler пое водещата роля като алтернативна социална мрежа. В момента приложението е номер едно в App Store в Съединените щати, изпреварвайки криптираното и защитено приложение за съобщения Signal, който е номер четири и получи огромно признание от предприемача Илон Мъск тази седмица.
Опортюнизмът на Parler за растеж около щурма на Капитолия обаче се натъкна на съвсем истинска бариера: двете технологични компании, които управляват двата магазина за мобилни приложения в САЩ.
Google обяви в петък вечерта, че ще премахне приложението Parler от магазина си, позовавайки се на липсата на модерация и възможности за филтриране на съдържанието в социалната мрежа. Страницата на приложението бе затворена. Тази забрана означава, че новите потребители няма да могат да инсталират приложението от Play Store, но съществуващите потребители, които вече имат инсталиран Parler, ще могат да продължат да го използват.
Междувременно Buzzfeed съобщава, че Apple е изпратила 24-часово съобщение за сваляне на приложението до разработчиците на Parler, заявявайки, че ще действа като Google, ако приложението не филтрира незабавно съдържание, което застрашава безопасността. По-късно Parler бе свалено от магазина за приложения за устройства на Apple.
И накрая, нека се насочим към останалата част от света на социалните мрежи, където Тръмп е по-малко популярен, отколкото във Facebook и Twitter. Компаниите блокираха достъпа на президента до техните сайтове и също предприеха действия срещу свързани групи.
YouTube, собственост на Google, обяви в четвъртък, че ще започне да раздава „предупреждения“ срещу канали - включително на президента Тръмп, които дезинформират след изборите. В миналото видеоклиповете с дезинформация на изборите щяха да имат прикрепен предупредителен етикет, но самият канал нямаше да беше изправен пред последствия. През декември компанията промени тази политика, за да включи категоричното премахване на видеоклипове, предоставящи дезинформация за изборите.
Последната промяна на политиката от миналата седмица е ескалация от досегашния подход на компанията и би довела до все по-дълги и по-продължителни временни прекъсвания за всяко допълнително предупреждение, което получава даден канал. Тези прекъсвания може да доведат до трайна забрана на канал в YouTube, ако се случат в рамките на определен период от време. Точно това се случи с канала на Стив Банън, който беше забранен за постоянно в петък късно следобед заради многократни нарушения на правилата на YouTube. Междувременно официалният канал на президента Тръмп има по-малко от 3 милиона последователи и в момента все още е достъпен за гледане на платформата.
Twitch следваше подобна на Facebook политика, обявявайки в четвъртък сутринта, че ще забрани достъпа на президента „за неопределено време“ и поне до встъпването в длъжност на Байдън на 20 януари. Президентът има ограничена аудитория от около 151 000 последователи в популярната платформа за стрийминг, което я прави сред най-малко важните от акаунтите на президента в социалните медии.
По отношение на привържениците на президента техните групи също се отстраняват от популярните технологични платформи. В петък Reddit обяви, че ще забрани subreddit r / DonaldTrump, който се превърна в една от редицата неофициални общности на платформата, където най-запалените привърженици на президента се събираха. Социалната мрежа преди това – още през юни, беше премахнала спорния subreddit r / The Donald. В петък Discord затвори сървър, свързан с този забранен форум на Reddit, позовавайки се на „откритата връзка на сървъра с онлайн форум, използван за подбуждане към насилие“.
И накрая да обърнем внимание и на „отмъщението“ на TikTok, която обяви в четвъртък, че ограничава разпространението на част от информацията, свързана с бунтовете в Капитолия, включително пренасочване на хаштагове и премахване на насилствено съдържание, както и собственото видео послание на президента към поддръжниците си. Президентът няма акаунт в TikTok и повечето от действията на компанията са фокусирани върху неговите поддръжници и по-широко съдържание около ситуацията на Капитолия през миналата седмица.