Смяташе се, че последните 12 месеца ще са периодът, в който навлизането на много нови играчи ще принуди стрийминг услугите да водят голяма битка за абонати. Вместо това титулярите и новобранците пируваха, привличайки още и още нови потребители, които бяха нетърпеливи да гледат повече съдържание, пише Wall Street Journal.
Очаква се, че най-големите стрийминг услуги са завършили 2020 г. с комбиниран брой абонати, който е с над 50% повече спрямо година по-рано, сочат данни от компаниите за пазарни проучвания MoffettNathanson и HarrisX.
Те се радваха на задържането на аудитория. Коронавирусната пандемия стана причина за блокади, които изпратиха милиони американци у дома, оставяйки на много хора повече време да гледат филми и сериали, седейки на дивана. Освен това вирусът доведе до затарянето на киносалоните и спортните състезания за месеци, което допълнително повиши привлекателността на стрийминг услугите.
„Вместо стрийминг война, имаше съвместно съжителство на стрийминг услуги и паралелен растеж“, коментира Дритън Нешо, главен изпълнителен директор на HarrisX. Нови услуги като Disney+ на Walt Disney се разраснаха бързо без това да вреди задължително на утвърдени играчи като Netflix и Hulu, твърди той.
„Disney+ не замести наличните услуги“, посочва Нешо. „Допълни ги“.
Disney+ е една от многото стрийминг платформи, които не съществуваха преди малко повече от година. Тя беше пусната през ноември 2019 г., само няколко дни след Apple TV+ на Apple. Двама други играчи, HBO Max на AT&T и Peacock на Comcast започнаха работа в последните месеци.
Преди година американците разкриха в проучване на WSJ и Harris, че са склонни да се абонират средно за 3,6 стрийминг услуги, а около 30% от абонатите на Netflix сред тях твърдят, че вероятно ще прекъснат абонаментите си, за да обърнат внимание на нови услуги.
В действителност новите стрийминг платформи не попречиха на Netflix и останалите да продължат да привличат нови клиенти с добър темп. Те бележат растеж, докато доставчиците на платена телевизия продължават да губят абонати. Сателитните и кабелните компании са се разделили с над 1 млн. клиенти на платена телевизия във всяко едни тримесечие от средата на 2018 г. – тенденция, която анализаторите очакват да продължи.
Сега американските домакинства се абонират средно за 3,1 стрийминг услуги, което е над миналогодишните 2,7, твърди Kagan, компания за медийни проучвания, част от S&P Global Market Intelligence. Близо три на всеки четири американски домакинства се абонират за поне една стрийминг услуга, сочат данни на MoffettNathanson.
„Надигащата се вълна помага на всички в момента“, коментира Майкъл Нейтънсън, анализатор от същата компания.
Единственият нов играч, който претърпя провал веднага, беше Quibi, която беше затворена през октомври, само шест месеца след старта си. Услугата беше насочена към хора, които искат да потребяват развлекателно съдържание в кратък формат на своите смартфони, но пандемията ограничи моментите в движение, в които се смяташе, че потребителите ще използват Quibi.
Нейтънсън твърди, че много по-малко известни услуги могат да се сблъскат с проблеми с привличането на абонати със същия темп след пандемията, след като американските потребители започнат да харчат повече за ресторанти, пътувания и други неща извън домовете. По думите му връщането към нормалността е малко вероятно да засегне Netflix, която е в „собствена стратосфера“.
Анализатор на американския уеб трафик показва, че потреблението на Netflix е скочило в ранните дни на пандемията значително повече от това на конкурентите и остава доста над нивата преди Covid-19.
Разликата в потреблението на Netflix през уикендите и делничните дни също се е свила, след като затворените у дома потребители са имали повече възможности да гледат и в делниците, твърди Кейг Лабовиц, главен технологичен директор в Nokia Deepfield.
Огромната доминация на Netflix по време на пандемията може да бъде обяснена с големия ѝ каталог и продължаващото предлагане на оригинално съдържание, докато голяма част отконкурентите ѝ са се сблъскали със забавяне на продукции заради пандемията. Последното ги накара да отложат пускането на ключови сериали, с които се надяваха да привлекат нови абонати.
Netflix не крие, че стратегията, с която иска да запази короната си, включва повече оригинални сериали. Тя харчи значителни суми за нови сериали и филми като “Tiger King” и “Ирландецът“, което ѝ помогна да задържи абонатите залепени за телевизорите, докато конкурентните услуги започнаха да предлагат само при себе си съдържание, което преди предлагаха чрез лиценз (като „Приятели“ или „Офисът“).
По-малкият брой оригинални продукции, направени специално за компании като Disney+ и HBO Max, са само дребна част от огромните каталози с популярни заглавия, които техните компании майки са създали в последните години. Тези фирми започват да поставят на първо място своите онлайн услуги: Disney каза на инвеститорите, че ще покаже около 80% от фимите, които пуска всяка година, в Disney+, а компанията майка на HBO Max – WarnerMedia, шокира Холивуд в началото на декември, заявявайки, че планира да пуска всичките си филми от 2021 г. в онлайн платформата в същия ден, в който те ще се озоват и в кината.
От юли м. г. Netflix доминира седмичната класация на Nielsen на десетте топ стрийминг услуги. Но през 2021 г. компанията ще трябва да се сбогува с продукции като “Офисът“ (през януари), който ще бъде предлаган от Peacock, платформата, собственост на NBCUniversal.