Ако има човек в технологичната индустрия, за когото 2020 г. беше кошмарна в корпоративно отношение, това е Джан Имин. Той не попада в графата на най-популярните лица от Силициевата долина, а светлината на прожекторите сякаш рядко пада върху него. Но през тази година всички научиха името на компанията му, дори и онези, които не се вълнуваха от нея. Става дума за TikTok.
Една привидно безобидна социална мрежа, създадена от китайската компания ByteDance, се оказа в центъра на безпощадната битка за надмощие в търговията, технологиите и всичко останало, която водят Вашингтон и Пекин.
Цялата сага започна през август, само три месеца преди президентските избори в САЩ, когато държавният глава Доналд Тръмп подписа два указа, с които забранява всякакви бизнес отношения с китайските приложения TikTok и WeChat (собственост на Tencent). Като причина Тръмп изтъкна опасенията за сигурността на страната, защото двете услуги потенциално могат да дават достъп на китайските власти до личната информация на американските граждани.
Всичко това е свързано с редицата действия, които САЩ предприеха в последните години, за да се опитат да ограничат влиянието на Китай над технологичния пазар. Но за TikTok новината не беше никак добра, а компанията веднага се обърна към съда, за да се опита да блокира действията на Вашингтон.
Онова, което Тръмп поиска, за да даде достъп на TikTok до американския пазар, звучеше безпощадно – китайската компания да продаде бизнеса си в страната на американска фирма.
Последва серия от оферти, защото, както се оказа, TikTok е апетитна хапка за редица технологични гиганти – от Microsoft до Twitter. В крайна сметка предложението на Oracle получи личната благословия на Тръмп и на 15 септември близкият до държавния глава лидер на компанията Лари Елисън заяви, че страните са си стиснали ръцете. Китай отвърна на удара, като промени регулациите си, така че до голяма степен да има ключовата дума за продажбата на бизнеса на TikTok.
Джан Имин сякаш беше на тенис мач, докато гледаше как бизнесът на компанията му се прехвърля напред-назад в една чисто политическа битка, в която той се оказа замесен по неволя. В момента продължават съдебните спорове дали магазините за приложения в САЩ трябва да позволят TikTok да може да се сваля и ползва в страната.
Въпреки всичко TikTok е най-сваляното приложение в света в периода от януари до края на ноември тази година, сочи доклад на App Annie. Според него платформата се радва и на значителен скок на потребителските разходи в услугата спрямо миналата година. А благодарение на това има големи шансове да монетизира, при това доста добре, всичко, което е изградила до този момент. Все пак App Annie очаква социалната мрежа да премине границата от 1 млрд. месечно активни потребители през 2021 г., а с това платформата показва, че е напълно подготвена да се бори с играчи като Instagram.
Големият въпрос, който остава за 2021 г., е дали TikTok ще успее да излезе от политическия конфликт невредима. Засега няма изгледи това да се случи. Все още не е ясно каква ще е позицията на новия президент на САЩ Джо Байдън, след като той встъпи в длъжност съвсем скоро, но се очаква до известна степен той да запази твърдата позиция срещу Китай. Това не е добра новина за Джан Имин.
Но отвъд тези проблеми, TikTok остава концентрирана върху своята задача номер едно: да привлича все повече и повече млади потребители, защото те стоят в центъра на новите социални мрежи.
"Проследявайки назад историята на социалните мрежи, в началото винаги тинейджърите са тези, които ги правят такива, каквито са", коментира в подкаста „Update” на Bloomberg TV Bulgaria специалистът по дигитален маркетинг Ален Попович.
Сега TikTok обмисля да заложи на по-дълги видеа, надскачайки досегашното си ограничение от 15 секунди. Подобно на Twitter, която преди време реши да даде повече възможности за писане, и тя иска да достигне до по-голяма аудитория, както и до повече създатели на съдържание. Според Ален Попович това е логичен ход предвид тенденциите в потребителското поведение.
„Бъдещето е във видеото. Видеата все повече преобладават в социалните мрежи. Статистиките показват, че потребителите прекарват повече време, гледайки видео, отколкото гледайки статично съдържание“, посочва той.
TikTok е частна компания, което означава, че на този етап не е притискана от инвеститорите си да показва все по-добри и по-добри резултати по отношение на броя нови потребители, ангажираност, ръст на приходите и печалбата. Но тя сякаш не е готова да спре възхода си, дори когато Тръмп ѝ показва червен картон.
За Джан Имин остава да се надява бизнесът на TikTok да не бъде безпощадно разкъсан на парчета от една политическа битка, която в крайна сметка няма много общо с индустрията на социалните мрежи.