Технологичните компании са напът да изпратят годината с исторически висок пазарен дял, надминавайки пика от дот-ком балона - сигнал за нарастващото им влияние върху глобалните потребители, пише The Wall Street Journal.
Компаниите, които правят всичко - от производството на телефони до опериране на платформи за социални медии, сега имат близо 40-процентен дял в индекса S&P 500, което надвишава предишния им рекорд от 37%, достигнат през 1999 г., сочат данни на Dow Jones Market. Само Apple, която по-рано тази година се превърна в първата американска компания, достигнала пазарна капитализация от два трилиона долара, генерира над 7% от индекса. По-рано този месец компанията държеше 8-процентен дял от S&P - най-високият дял на дружество от 1998 г. насам.
Въпреки скорошното оттегляне от популярни технологични акции като тези на Apple и Netflix много от компаниите в сектора все още са сред пазарните лидери, като насърчиха почти 8-процентия ръст на S&P 500 за годината и задържаха индекса близо до най-високите му нива в историята по време на икономическите затваряния заради пандемията.
Тенденции като дистанционната работа и облачните изчисления задвижиха растежа за тези компании, позволявайки им да разширяват дейностите си, докато множество други се борят за оцеляването си. Все пак концентрацията на печалби в ограничен брой компании повдига опасения сред инвеститорите, които смятат, че акциите са твърде зависими от сектора и значително оттегляне от няколко имена може да срине пазара.
Предишните пикове на влиянието на сектора в S&P 500 бяха предшествани от разпродажби. Акциите на технологичния сектор се сринаха след дот-ком балона. Влиянието на банковия сектор на пазарите достигна връх през 2006 г. - малко преди финансовата криза, а енергийните акции поевтиняха, след като достигнаха нов рекорд на дела си в индекса през 2008 г.
Тъй като Конгресът в САЩ все още не е приел допълнителни стимули, много инвеститори не се насочват към частите на пазара, които са по-директно обвързани с икономиката. Въпреки че данните показват, че технологичните гиганти наемат по-малко служители, отколкото някои предишни пазарни лидери, те инвестират значително в бизнесите си и позволяват на други компании и потребители да купуват и продават стоки и услуги много по-ефективно.
Анализатори очакват, че делът на технологичния сектор в корпоративните печалби в S&P 500 може да достигне около 36% през тази година, сочат данни на FactSet.
Много инвеститори са готови да платят дори за по-скъпите интернет компании заради бързия им растеж.
“Те получиха допълнителен тласък през последните 10 години, защото по-широкият икономически фон беше слаб”, заяви Дейвид Лебовиц, J.P. Morgan Asset Management. Той препоръчва на клиентите си да се насочат към компании в сектора, които не са толкова скъпи, колкото най-популярните интернет дружества.
В същото време неистовото търгуване на акции на най-популярните интернет компании остава основно притеснение за много наблюдатели на пазара. Част от тази активност се дължи на търговията с опции.
Анализът на технологичната концентрация в S&P 500 е базиран на компании от информационно-технологичния сектор и сектора на комуникационните услуги. Видимо, тази група изключва гиганта за електронна търговия Amazon. Включването на компанията, чиято пазарна капитализация е около 1,6 трилиона долара, ще направи влиянието на технологичния сектор още по-голямо на пазара.
Пред какви предизвикателства се изправят Amazon и други големи интернет компании – може да прочетете в пълната публикация по темата на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.