Пандемията не просто се е превърнала в катализатор за дигиталната трансформация на бизнеса, но и в причина за големи промени в компаниите, които, ако бъдат направени добре, могат да са конкурентно предимство. Около тези идеи се обединиха участниците в онлайн събитието Tech of Tomorrow, организирано от Investor.bg на тема „Бъдещето на работата“.
„Част от компаниите се концентрираха върху конкретната криза без да мислят дългосрочно“, коментира Огнян Юскеселиев, директор "Услуги и приложения за модерно работно място" в Telelink Business Services. Според него много по-успешният модел в дългосрочен план е да се инвестира в инструменти, които на по-късен етап могат да донесат на компаниите конкурентно предимство.
Служителите по целия свят се страхуват от йо-йо ефект, който в края на краищата може да донесе повече вреди, отколкото ползи на сътрудничеството и корпоративната култура в условията на работа от вкъщи. От седмици политици, топ мениджъри и служители обсъждат правилната стратегия за връщане на работа на работните места. Редица бизнеси вече търсят начини да отговорят по-адекватно на настоящите предизвикателства, предизвикани от здравната криза. Те се насочват към персонализирани решения, включително за повишаване квалификацията на кадрите си, докато те работят от дистанция.
„От март насам наблюдаваме скок в търсенето на онлайн образователно съдържание“, коментира Емил Табаков, старши продуктов мениджър в Coursera. Той подчерта, че в глобален мащаб този скок е петкратен, а в България е дори още по-голям – седемкратен.
Огнян Юскеселиев, директор "Услуги и приложения за модерно работно място" в Telelink Business Services
По думите му това е тенденция, започнала през последните 5-6 години, но през последните 9 месеца е набрала силна инерция. Табаков подчерта, че бизнесът търси все по-персонализирани решения за обучения и тренинги на своите служители.
„Такива решения могат да ускорят както привличането на нови служители, така и да повишат квалификацията на текущите“, коментира той. Според него онова, което бизнесът търси в момента, е по-практически насочени обучения.
Същевременно хибридният и изцяло дистанционният модел на работа продължават да носят както позитиви, така и предизвикателства за компаниите. Сред тези проблеми е спадът на производителността на служителите в домашни условия. Според Огнян Юскеселиев това може да се реши чрез комбинация от мениджърски средства и технологични системи, чрез които лесно да се следи напредъкът по задачите, които всеки един от екипите има.
„За да е ефективна хибридната работа, трябва всички в компанията да използват един и същи набор от инструменти, независимо дали са в офиса или не“, посочи той. „Важен е мениджмънт капацитетът – да се помага на хората в това пътешествие към отдалечената работа“.
Любомила Йорданова, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Берлин компания PlanA.Earth, подчерта, че предпочита хибридния модел на работа, в който важните решения за бизнеса се взимат колективно в офиса, а оперативните задачи могат да се вършат от вкъщи
От своя страна, главният изпълнителен директор на Alterco Robotics Димитър Димитров обясни, че компанията му е спечелила важен ресурс от пандемията – времето, което преди е отделяно за прекалено много и дълги срещи. „Дигиталната комуникация допринесе съществено за скъсяване на часовете за срещи“, посочи той. „Освен това рязко доведе и до спестяване на въглеродни емисии от пътувания за тези срещи“.
Според Димитров настоящите условия, в които оперира бизнесът, карат компаниите да мислят все повече за своята енергийна ефективност. „За да се постигне една компания енергийна ефективност, трябва коректно, точно измерване на консумацията на енергия в реално време“, твърди той. Според него сегашните решения в тази област не дават на предприятията достатъчно детайла информация за това откъде идва по-голямата част от консумация на ток.
„Бизнесът в света генерира повече от 70% от емисиите в цял свят“, припомни Любомила Йорданова. По думите ѝ една компания трябва наистина да иска да намали въглеродния си отпечатък, за да постигне тази цел. Освен това трябва да се има предвид, че интегрирането на решения, които да помогнат в тази посока, е различно в зависимост от компанията и индустрията, в която тя оперира. При автомобилната индустрия това изисква свързване с всеки един доставчик на компоненти, което прави процеса по-труден и бавен, докато при дигитално базираните компании нещата се случват значително по-бързо и лесно.
Онлaйн издaниятa нa Тесh оf Тоmоrrоw ce пpoвeждaт c пoдĸpeпaтa нa Аlltеrсо Rоbоtісѕ, Ѕhеll, Ѕсhnеіdеr Еlесtrіс Вulgаrіа, Ѕіrmа, еМАG, Теlеlіnk Вuѕіnеѕѕ Ѕеrvісеѕ, Аtоѕ, Ѕеlесt Аѕѕеt Маnаgеmеnt, Іnduѕtrіаl Ноldіng Вulgаrіа.