Garmin някога беше изгряваща звезда на пазара на потребителска електроника благодарение на персоналните ѝ навигационни устройства, които бяха честа гледка на автомобилните табла и на раниците на планинските катерачи, пише CNBC.
Славните дни на компанията от края на 90-те до около 2008 г. приключиха с появата на смартфоните с GPS от Apple и Google, които предложиха удобство и функции, като данни за трафика в реално време, с каквито Garmin не разполагаше.
Но базираната в Канзас технологична компания си осигури повторен успех, като заложи на нишовия бизнес с умни часовници, навигация за лодки и самолети, и инвестиции в други сегменти. Garmin дори започна да възстановява автомобилния си бизнес, но този път като пряк доставчик на производители като BMW.
Приходите на фирмата достигнаха връх от около 3,5 млрд. долара през 2008 г., но само за година спаднаха до 2,9 млрд. долара, след като компанията потъна в дългогодишна рецесия. До около 2013 г. тя продължи да се бори с проблеми.
Американската икономика се възстанови, но бизнесът с навигации на Garmin не го направи. Вместо това до 2015 г. компанията растеше, като се концентрираше върху нишови потребители на своите технологии. Две от големите ѝ области на растеж са фитнесът и спортовете навън, за които предлага няколко линии умни часовници, насочени към сериозни атлети, като бегачите на маратони.
Анализаторът на Longbow Research Николай Тодоров е разгледал над 50 хил. групи от данни, качени от бегачи на големи маратони, като тези в Ню Йорк, Бостън и Чикаго, както и на подобни събития в Европа, и е установил, че над 70% от участниците, използвали часовници, са били с такива, произведени от Garmin. Делът им е нараснал от 2016 г.
През последните 12 месеца книжата на Garmin увеличиха цената си с 13% до около 96 долара, тъй като инвестициите ѝ започнаха да се отплащат.
Бизнесът ѝ с устройства за фитнес и спорт навън нарасна над пет пъти на размер от 2009 г., а авиационният и морският – три пъти, коментира Тодоров пред CNBC. Но на компанията ѝ отне време, за да генерира този растеж, защото GPS устройствата за коли някога носеха голям процент от общите приходи от продажби на компанията.
За да запази набраната сега инерция, тя ще трябва да се справи с конкурентите, използвайки иновации, и да продължи да се отличава от другите. Така например нейните умни часовници са известни с дългия живот на батерията, който значително надминава този на Apple Watch. Освен това имат специализирани приложения, които събират широк спектър от данни за специфични активности, като каране на сърф или планинско колоездене.
„Така че те наистина се озоваха в нишови сегменти, в търсене на всеки от тези по-широки пазари. Те се фокусираха върху качеството на продукта и изпълнението“, посочва Тодоров. „И започват да жънат наистина големи успехи“.
Повече новини за технологии можете да научите от видеото на Bloomberg TV Bulgaria.