Илон Мъск е определян като иноватор, който измина пътя от човек, който не знае почти нищо за производството на коли, до основател на най-високо оценяваната компания в сектора от 16 години насам, предава Ройтерс.
Но действията му показват, че той по-скоро е човек, който се учи бързо. Той сключи партньорства с компании, които имаха технологиите, които липсваха на Tesla, нае някои от най-талантливите хора, а след това не се поколеба да прекрачи границите, които ограничаваха дори по-склонните към риск партньори.
Сега Мъск и екипът му се подготвят да очертаят новите стъпки в усилията на Tesla да се превърне в компания, която не зависи толкова много от други доставчици. Очаква се това да се случи на събитието „Battery Day” на 22 септември.
От месеци Мъск намеква, че ще обяви значителен напредък в технологията, докато Tesla се опитва да произвежда евтини, дълготрайни батерии, които биха могли да направят нейните електромобили по-равностойни на евтините бензинови автомобили.
Новите дизайни на батерийни клетки и производственият процес са само част от разработките, които биха позволили на Tesla да намали зависимостта си от дългогодишния си партньор в областта на батериите – японската Panasonic, твърдят източници, запознати със ситуацията.
„Илон не иска нито една част от бизнеса му да зависи от някой друг“, посочва бивш старши директор в Tesla, който е отказал да бъде назован. „И за добро или лошо той смята, че може да направи нещо по-добре, по-бързо и по-евтино“.
Tesla има партньорства за батерии с Panasonic, с южнокорейската LG Chem и с китайската Contemporary Amperex Technology, които се очаква да бъдат продължени.
Но същевременно компанията преминава към контрол на производството на клетки – основният компонент на батериите за електрически превозни средства. Това се случва в силно автоматизирани заводи, включително чрез този, който се изгражда в близост до Берлин, Германия, и друг във Фримонт, Калифорния, където Tesla наема десетки експерти по инженерните въпроси и производството на акумулаторни клетки.
„Няма никаква промяна в нашите отношения с Tesla”, коментира Panasonic. „Нашите отношения, както в миналото, така и сега, са ясно огласявани. Panasonic не е доставчик на Tesla, ние сме партньори. Няма съмнение, че нашето партньорство ще продължи да създава иновации и да допринася за подобряването на обществото“, посочиха от компанията.
Tesla не е отговорила веднага на запитването за коментар във връзка със статията.
Собствено производство
Откакто пое новата компания през 2004 г., целта на Мъск беше да научи достатъчно от партньорства, придобивания и привличания на таланти, за да вкара ключови технологии под контрола на Tesla, твърдят източници, запознати със стратегията на Tesla.
По думите им целта е да се изгради силно вертикално интегрирана компания, или дигитална версия на на производствената система на Model A на Ford Motor от края на 20-те години на миналия век.