Действията на Индия по блокирането на китайски приложения може да помогне на местните технологични фирми, твърдят анализатори, цитирани от CNBC. Това представлява и възможност за американските технологични гиганти, които отдавна гледат на петата по големина икономика в света като особено важна за перспективите им за растеж, допълват те.
В сряда Индия блокира 118 китайски приложения, включително големи хитови игри на Tencent и NetEase, както и услуги на гигантите Baidu и дъщерната компания на Alibaba – Ant Group.
По-рано през юни Индия блокира 59 китайски приложения. Напрежението между двете страни расте от юни насам, когато имаше сблъсък на границата и 20 индийски войници загинаха.
„Китайските фирми научават болезнен урок. И той е, че външната политика на Китай отвлече бизнеса им. Китайската геополитика с Индия доведе до национални последици за китайските компании“, коментира Абишур Пракаш, геополитически специалист в Центъра за иновации на бъдещето (CIF), консултантска компания, базирана в Торонто, Канада.
Индийското правителство специално се насочи към някои приложения. Но миналия месец Bloomberg писа, че китайските производители на телекомуникационно оборудване Huawei и ZTE също ще бъдат изключени от 5G тестовете в Индия. Ако това се случи, Индия ще последва други, като Австралия и Великобритания, в изключването на Huawei от следващото поколение мобилни мрежи.
Ударът по китайските технологични компании представлява възможност както за индийските, така и за американските им конкуренти.
„Разбира се, видяхме индийците да заемат доста по-агресивна позиция, като забраниха китайски приложения и китайски технологии, отколкото битката на САЩ с китайците“, коментира Роджър Бейкър, старши вицепрезидент стратегически анализи в Startfor. По думите му отчасти това цели да насърчи вътрешните технологии, реално да стимулира развитието на индийския технологичен сектор и „да се опитат да се позиционират и като място, в което други страни да могат да инвестират в технологично развитие“.
Печеливш ход за Индия и САЩ
Индия се оказа привлекателна за китайски технологични фирми, докато те търсеха възможности за експанзия отвъд вътрешния си пазар.
Китайски инвеститори и компании се насочват към местни фирми, като вложиха около 4 млрд. долара в индийски стартъпи, твърди мозъчният тръст Gateway House. 18 от 30-те т.нар. еднорози в Индия (стартъпи, оценени на над 1 млрд. долара), сега са финансирани от Китай.
Междувременно китайски приложения, като платформата за споделяне на кратки видеа TikTok, успяха да се изправят срещу американски гиганти като Facebook и Google, докато китайският производител на смартфони Xiaomi затвърди водещата си позиция в Индия.
Така че залогът е голям, не само за китайските технологични компании в Индия, но и за стартъпите, които разчитат на пари от втората по големина икономика в света.
„Китайските технологични фирми знаят, че дните на свободна експанзия по света са отминали“, твърди Пракаш.
Но това също така дава възможност на американските гиганти в Индия – пазар, който те смятат за основен двигател на растежа и такъв, на който се опитват да пробият с различен успех.