Конкурентите на Apple често поглеждат назад в опитите си да завладеят империята, която е изградена около iPhone. Докато Apple полага основите за следващия си скок напред, те показват признаци, че са научили някои от уроците от миналите си грешки. Но въпросните компании все още не изглеждат близо до откриването на формула, която ще спре напредъка ѝ още по-дълбоко в дигиталния живот на над 1 млрд. души, пише Ричард Уотърс за Financial Times.
Последното доказателство, че лагерът срещу Apple се раздвижва, дойде с новината от тази седмица за новото партньорство между Microsoft и Samsung. Всеки, който разполага с компютър с Windows и смартфон на Samsung, ще може по-лесно да прави неща като да отговаря на съобщения или да управлява известия от всяко устройство – нещо, което Apple вече позволява между iPhone и Mac.
Google също се опитва да постигне ново споразумение с южнокорейския производител на смартфони, за да вкара своя умен виртуален асистент и други услуги в центъра на телефоните на Samsung вместо конкурентните продукти на Samsung. Това са само най-новите от дълга поредица от опити за създаване на по-стабилно стратегическо партньорство между двете и няма гаранция, че ще доведат до трайна развръзка.
Не е тайна защо компании като тези са в постоянно състояние на стратегически сътресения, когато става дума за доминиращата дигитална платформа на епохата. IPhone и нарастващото съзвездие от устройства и услуги около него представляват страховит конкурент.
Очаква се Apple да се сдобие с две трети от печалбата на пазара на смартфони и има почти същия дял от печалбата от магазините за приложения. Сега тя дърпа силно напред, използвайки две оръжия, за да изтегли назад своите конкуренти.
Едното са собствените ѝ услуги, които сега са основен стълб на бъдещия растеж на Apple. Харесва ли ви или не, с течение на времето това ще изтласка много компании, които разчитат на използването на iPhone, за да достигнат до своите потребители.
Другото оръжие е нивото на интеграция на устройствата, което другите не могат да постигнат. Различните устройства водят към единен дигитален свят.
Интеграция има и между устройствата, които се трупат около iPhone и се превръщат във важни двигатели на печалбата. Apple създава връзки между джаджи като AirPods и Apple Watch, за да създава малки, но забележителни преживявания, които са, ако използваме думите на Стив Джоб, магически.
За да отговорят на това, конкурентите на Apple трябва първо да се примирят със стратегиите, които не са проработили. Насочването на Google към смартфоните беше също толкова успешно, колкото това на Microsoft, или с други думи беше провал.
Междувременно Samsung се провали в усилията да се освободи от зависимостта си от софтуера на Google, включително от нейния виртуален асистент Bixby (изграден отчасти от същия екип, който някога работеше по Siri на Apple).
Ако тези компании се придържат към това, в което са добри, и създадат по-близки партньорства, това би било стъпка напред. Но то също не би гарантирало същата дълбока техническа интеграция, постигнаха от Apple, а и в много от случаите ходовете им изглеждат по-скоро отбранителни.
Може да изглежда естествено да срещнете асистента на Google на телефоните Galaxy на Samsung, при условие че софтуерът им има сериозен достъп до устройството. Но дали потребителите искат техните приложения в Android да бъдат по-тясно свързани с компютрите им с Windows (нещо, което Microsoft също обяви тази седмица)?
Нищо от това не означава, че Apple няма слаби места. В хардуерен аспект тя често рискува да изглежда твърде бавна. Сега тя няма място за грешки в насочването си към 5G. Някои от устройствата ѝ не бяха никак блестящи. Потребителите трябваше да се примиряват с ужасния iTunes в продължение на години, а първият Apple Maps беше сметнат за неадекватен. Преди всичко обаче затвореният свят на продуктите и услугите на Apple означава, че на нейните потребителите няма да им бъде предложен пълен избор от услуги, които са достъпни другаде.
Стремейки се към по-тесни технически и бизнес отношения, конкурентите на Apple може отново да постъпят погрешно. Като се опитат да подражават на интеграцията на Apple, без в същото време да имат такъв контрол, какъвто Apple има върху технологичната си вселена, усилията им могат да изглеждат като бледа сянка на преживяванията, които технологията позволява. Но докато Apple се насочва към това да се превърне в първата компания за 2 трлн. долара, не е ясно какво какво друго биха опитали те.