На 5 май, след близо два месеца, в които работи сам от апартамента си в Сан Франциско, Браян Чески, главният изпълнителен директор на Airbnb, се разплаква пред видео камерата.
Вторник е, сякаш това има значение, когато дните се сливат, а Чески се обръща към хиляди от своите служители. Поглеждайки към камерата, той чете от сценарий, който си е написал, за да им каже, че коронавирусът е сразил туристическата индустрия, включително техния стартъп за наемане на имоти. Трябва да се съкратят цели подразделения, както и множество служители, пише New York Times.
“Изпитвам дълбока любов към всички вас“, казва Чески, докато гласът му трепери. „Това, за което става дума, е принадлежност, а в центъра на принадлежността е любовта“.
В рамките на няколко часа 1900 служители, една четвърт от работната сила на Airbnb, получават известие, че трябва да напуснат компанията.
Ходът поставя Airbnb в центъра на нарастващи дебати в Силициевата долина за това какво се случва, когато компания, която е като семейство за своите служители, разкрие, че това е просто обикновен бизнес с нормални капиталистически притеснения, а именно оцеляването, както при всички останали.
Стартъпите, които продават всичко – от матраци до софтуер за складове, отдавна използват думи в стил „да направим света по-добро място“, за да мотивират своите служители. Но докато икономическият спад заради коронавируса продължава, много от тези бляскави мантри отстъпват място на жестоката действителност – бюджетни съкращения и уволнения на служители.
Това поставя компаниите с култура „на ангажираност“ в по-голям риск да загубят това, което ги направи успешни, твърди Итън Молик, професор по предприемачество в Wharton School към Университета на Пенсилвания.
„Част от компенсацията е да си част от това семейство“, коментира Молик. „Сега семейството изчезва, а сделката по някакъв начин се променя. Превръща се просто в работа“.
В много отношения Airbnb беше идеален пример за култура, свързана с отдаденост към компанията. Основан от Чески, Нейтън Блечарзик и Джо Гебиа през 2008 г., стартъпът бързо се разрасна до онлайн платформа, която помага на собствениците на домове да отдават стаи или цели имоти на пътуващи. Достигайки оценка от 31 млрд. долара, компанията си изгради репутация на пълна противположност на други компании от споделената икономика като Uber, която цени безмилостната конкуренция, и WeWork, която се срина заради културата си на партита и саморазправите на своя основател.
Вместо това Airbnb изпъкна със своя идеализъм. 38-годишният Чески често говори за надеждност, автентичност и желанието да се изгради бизнес, който цени принципите и хората вместо краткосрочните нагласи на Wall Street. Гебиа дори направи TED Talk за изграждането на доверие. Бившият главен директор по етиката на Airbnb Роб Чеснът написа книга, наречена „Intentional Integrity”.
В просторните, изпълнени с цветя офиси на компанията в Сан Франциско, позитивите също бяха в изобилие. Служителите се изненадваха взаимно, като вдигаха ръце, за да образуват човешки тунели в чест на някого, правиха партита с кучетата си в конферентните зали и бяха изненадвани с песни на рождените си дни от специална група, наречена Airbnbeats. Новите служители, при които на интервюта се следи доколко са съпричастни, са посрещани като „у дома“ с думите: „Вие принадлежите тук“.