Само една от четири компании в България не са имали сериозни технически затруднения при преминаването към дистанционна работа заради пандемията от COVID-19. При своята адаптация близо 90% са започнали да организират видеоконферентни разговори, а повече от половината ползват и облачни услуги за размяна на файлове. Това са основните изводи от проучване на OPA Solutions, оторизиран сервиз и доставчик на Apple за България.
Допитването е извършено в периода 15-30 април, включва представители на над 230 компании от цялата страна, голяма част от които се занимават с информационни технологии, консултантски услуги и маркетинг.
Дори тези компании обаче, които и преди пандемията са били технически подготвени за работа от дистанция, са се изправили пред предизвикателства - често техните клиенти и партньори са имали недостатъчно добра техническа подготовка. Сред посочените предизвикателства са още времето за приспособяване към нов режим на работа в екипите и натоварването на интернет връзката.
“През годините сме ставали свидетели как адаптирането към изцяло или частично дистанционно управление на работния процес се оказва предизвикателство за много компании и техните служители. Ето защо решихме да проведем кратко проучване сред представители на малкия и среден бизнес”, обяснява търговският мениджър на OPA Solutions Стоян Попов. “Искахме да идентифицираме ключовите зони на затруднения в този специфичен период, за да можем да насочим бъдещите ни усилия и да даваме още по-добри решения за клиентите”, допълва той.
Най-предпочитаното решение за преодоляване на дистанцията са видеоконферентните разговори, ползвани от близо 90% от отговорилите. 2/3 от компаниите разчитат на Zoom като предпочитана платформа, а след нея се нареждат Skype (52%) и Viber (38,5%). Почти 80% са се спрели на Google Drive, когато са избирали облачна услуга за съхранение и споделяне на файлове, а 40% избират Dropbox. Приблизително равен е делът на компаниите, които си служат с Apple iCloud (30%) и Microsoft OneDrive (27,7%).
Почти половината (44,3%) компании, представени в допитването на OPA Solutions, залагат на използването на платформи за управление на проекти (Trello, Asana, Jira и др.), а 41,7% използват виртуална частна мрежа (VPN). Едва 5% от бизнесите са закупили нови компютри и мобилни устройства по време на извънредното положение, а още толкова са обмисляли подобна стъпка.
Близо 60% от участвалите в проучването казват, че компанията им използва продукти на Apple. Сред тях най-голям е броят на преносимите устройства (iPhone и iPad) - 86%, следвани от преносимите компютри MacBook със 70,9%. Настолни компютри използват 20,1% от компаниите, чиито представители са попълнили анкетата.
Възможностите за групово управление на устройства са обект на интерес от страна на почти половината (46,7%) от използващите продукти на Apple. Такова решение е платформата Apple Business Manager, уеб базираният портал, който позволява на IT администраторите да внедряват и управляват групи от iPhone/iPad/Apple TV и Mac устройства. Друга тенденция е и високият интерес (49,5%) към възможностите, които Apple предоставя за създаване и управление на умен офис (smart office).
OPA Solutions e оторизиран сервиз и риселър на Apple, oснован от професионалисти с над 20 години опит в продажбата и поддръжката на Apple продукти и на решения, изградени с тях. Фокусът на компанията е насочен към професионалисти от различни области, като дългогодишни клиенти на OPA Solutions са рекламни агенции, продуцентски студия, печатници, банки, студиа за аудио и видео монтаж, издателства и много други.