Facebook, Apple, Amazon и Microsoft можеха във вторник да се зарадват на нови върхове на цените на акциите си. Американският технологичен бенчмарк Nasdaq достигна най-високото си ниво в разгара на причинената от коронавируса криза. Така за трети пореден ден Nasdaq затваря с пореден нов рекорд.
Акциите на т. нар. Big Tech се справиха по-добре от повечето други книжа по време на пандемията на коронавирус, тъй като новосъздадените отдалечени работни места разчитат повече от всякога на онлайн услугите. Благодарение на големите си пазарни капитализации те също помогнаха за възхода на фондовия пазар, който постепенно се възстановява въпреки огромния брой безработни, предизвикан от широко наложените заповеди за престой вкъщи и блокади, предава CNBC.
Акциите на Facebook, Apple и Amazon поскъпнаха с по над 3% във вторник, докато Microsoft добави около 0,8% към стойността си. Технологичният Nasdaq Composite се повиши с 0,3%, като за кратко се покачи за първи път над 10 000 пункта.
Комбинираната пазарна стойност на четирите компании вече е близо 5 трилиона долара, като Apple претендира за първото място с пазарна капитализация от близо 1,5 трилиона долара. Facebook е единственият от групата с пазарна оценка под 1 трилион долара.
Компанията майка на Google Alphabet е единствената от петте най-големи технологични компонента, която не затвори сесията на рекордна стойност. Книжата ѝ все още са на около 5% зад рекорда си от 1524,87 долара, на което ниво затвориха сесията на 19 февруари.
Въпреки че вероятността от продължаване на ограниченията в градовете и възможността за втора вълна на вируса може да тежи на някои компоненти, технологичните компании са в добра позиция да продължат да обслужват клиенти от дома.
През първите три месеца на текущата година Microsoft, Alphabet и Facebook успяха значително да увеличат печалбите си до забележителните 10,8 милиарда долара (Microsoft), 6,8 милиарда долара (Alphabet) и 4,9 милиарда долара (Facebook). Нетната печалба на Apple намаля само леко до 11,3 милиарда долара в сравнение с предходното тримесечие. При Amazon имаше 30-процентов спад на печалбата.
Онлайн търговецът на дребно увеличи приходите си от продажбите с повече от една четвърт поради продължително затворените бизнеси, но също така трябваше да инвестира в персонал заради желанието на клиентите за бързи доставки. Все пак най-големият онлайн търговец на дребно в света генерира печалба в размер на прилични 2,5 милиарда долара през първото тримесечие.
P { margin-bottom: 0.08in Новите режими на работа и социализация направиха технологичните платформи централни точки за комуникацията на много хора. А това се усеща от самите концерни като голям шанс - наскоро Amazon обяви инвестиция в размер на 4 млрд. долара в усилията за реагиране на вируса, което би могло да създаде нови възможности за бизнес по-късно.
Като цяло, благодарение на постоянните си печалби, много големите технологични групи се превърнаха в качествени компании, на които инвеститорите имат доверие дори в условията на криза. Например, Amazon, Alphabet, Apple, Facebook и Microsoft са генерирали през последните 10 години свободен паричен поток от 1,1 трилиона долара след приспадане на всички инвестиции, показват изчисленията на фонда Carmignac.
Но и това не е всичко. По-специално технологичният сектор се облагодетелства от специална икономическа активност по време на коронакризата. Когато животът и работата се осъществяват предимно от дома и виртуално, технологичните компании се разглеждат като „жизненоважната сила на икономиката“, твърди и пред Handelsblatt Дейвид Олдър, ръководител на подразделението за акции в Carmignac.
Компании като доставчикът на поточно предаване Netflix и доставчикът на видеоконференции Zoom също усетиха тази тенденция това много ясно. Въпреки че Netflix не е толкова рентабилен като големите технологични компании, той удвои печалбата си до 709 милиона долара през първото тримесечие. Увеличението на печалбата от доставчика на онлайн конференции Zoom беше още по-голямо. Той увеличи нетната си печалба от 200 000 долара през първото тримесечие на 2019 г. до 27 млн. долара за същия период година по-късно. Според Паулайн Грейндж, фондмениджър за глобални акции в британския мениджър на активи Columbia Threadneedle, технологичните компании сега се разглеждат често като доставчици на „комунални услуги“. „Във фазата на изолация ясно виждаме колко сме зависими от технологичните платформи и социалните медии“, казва тя. В краткосрочен план онлайн платформи като Google, Youtube и Facebook могат да намалят приходите от реклама. Грейндж обаче предполага, че дългосрочен план платформите ще се възползват от увеличаването на броя на потребителите и увеличаването на интереса в. Онлайн пазаруването също може да нарасне силно, след като потребителите свикнат с него. Кризата действа и като ускорител на развитието в други области на технологиите. Рене Керхоф, браншови анализатор в независимата компания за управление на активи DJE Kapital, посочва като допълнителен пример използването на облачни услуги. „Във времена на Homeoffice, домашно обучение и Сие тенденцията за използване на облачни услуги вероятно отново ще се засили“, казва Керхоф. И фондът Franklin Templeton също е убеден, че в бъдеще IT инфраструктурата ще бъде преместена в облака още по-бързо. A сред най-големите облачни доставчици отново виждаме познати имена - Amazon, Microsoft, Alphabet и китайската група Alibaba.