През декември ключовите ръководители на Facebook се събират в огромното имение на Марк Зукърбърг на остров Кауаи, Хаваи, за необичайна среща на борда, на която да се обсъди как да се пренасочи компанията след години на сътресения.
Направени са промени, но те не са били това, което всички очакваха, твърдят източници на Wall Street Journal, запознати със случилото се на срещата.
В рамките на месеци Facebook обяви оттеглянето на двама директори и добави дългогодишен приятел на Марк Зукърбърг към борда. Ходовете бяха кулминацията на кампанията на главния изпълнителен директор през последните две години, целяща консолидирането на вземането на решения в компанията, която той основа преди 16 години. 35-годишният магнат се впусна и в активна кампания, в рамките на която Facebook да отговори на кризата с коронавируса. Същевременно Зукърбърг се постави под светлината на прожекторите, интервюирайки видни здравни експерти и политици.
В резултат на това главният изпълнителен директор и председател на Facebook управлява все по-активно и очевидно компанията отпреди.
Далеч не е сигурно, че препозиционирането на Facebook и ролята на Зукърбърг начело на корпорацията ще доведат до трайни промени в репутацията ѝ след повече от три години на спорове за разпространението на дезинформация, слабо управление на потребителските данни и конкурентните практики на компанията.
Оттеглянето на отдавна работещи в компанията директори, както и на няколко дългогодишни мениджъри, през последните години означава, че той се насочва към този момент без ключови съветници, които биха му помогнали да открие потенциални клопки.
Зукърбърг е отказал да коментира темата пред Wall Street Journal. Говорител на Facebook е заявил: „Основната мисия на Facebook е свързването, а свързването никога не е било по-важно“.
По някакъв начин Зукърбърг позиционира Facebook в съответствие с това, което обяви в манифеста си от 6000 думи през февруари 2017 г. Той представи гиганта в социалните мрежи като „социална инфраструктура“, която може да помогне в битката с глобални проблеми, включително болести – амбициозна визия, която беше засенчена от новините за руските манипулации в платформата, както и от скандала с Cambridge Analytica.
Няколко федерални и държавни агенции разследват Facebook, в това число и Федералната търговска комисия, която започна своя случай през 2018 г., завършил със споразумение на стойност 5 млрд. долара през миналия юли.
Зукърбърг отдавна разчита на главния оперативен директор Шерил Сандбърг и де факто негов заместник да се занимава с политическите и оперативните проблеми, а Крис Кокс, главният продуктов директор и дългогодишен негов приятел, да съблюдава най-големите промени в платформата.
Но докато се опитваше да се отбранява, през 2018 г. Зукърбърг пое ролята на водач в битката, който трябваше да действа бързо, а понякога и еднолично. Той обяви серия от продукти, които поведоха Facebook в нови посоки, като започна от март 2019 г., когато обяви, че ще наблегне на личните, криптирани съобщения, вместо на публичните публикации.
Новият фокус ще направи Facebook повече като всекидневна, отколкото като градски площад, коментира Зукърбърг тогава. Всичко това обаче му даде нова власт върху Instagram и WhatsApp, звена, които той обеща да остави независими.
Малко след новините Кокс, който беше смятан за потенциален наследник на Зукърбърг, неочаквано се оттегли от поста си след 13 години, прекарани на него. Кокс се опасяваше, че промените в криптирането ще попречат на противодействието на престъпни дейности като тероризма и трафика на деца, твърдят източници, запознати с въпроса.