Стотици китайски стартъпи, включително няколко еднорози, се провалиха през 2019 г., а много други се препъват през новата година, след като изхарчиха огромни обеми капитал в момент на нарастващи финансови предизвикателства, пише Financial Times.
Според нови данни от доставчика на бизнес информация ITjuzi, 336 стартъпа в страната са били принудени да прекратят операциите си през миналата година. Колективно те са набрали 17,4 млрд. юана (2,5 млрд. долара) от инвеститори. Сред въпросните компании попадат такива, оценени на над 1 млрд. долара. Около половината от 20-те най-скъпи провала на стартъпи от „новата икономика“ - тези, които са се появили с интернет и частната индустрия през последните две десетилетия, са се случили през 2019 г.
Закриванията се случват в момент, в който технологичните компании в Китай се сблъскват с настъпващата „капиталова зима“ - недостиг на финансиране, който започна през миналата година, тъй като инвеститорите се изправиха пред забавяща се икономика и края на бума при рисковия капитал.
Междувременно склонността на технологичните стартъпи да предприемат скъпи и рискови стратегии, като прекалено големите субсидии, предназначени за привличане на нови клиенти, само допълва проблемите.
Когато през декември 2019 г. Джан Джънпин, основател на стартъп за електронна търговия Taojiji, обявява предстоящото обявяване в несъстоятелност на компанията, тя вече е привлякла 130 млн. пазаруващи, които купуват нейните субсидирани дрехи, козметика и хранителни стоки.
Но Taojiji също така е похарчила 42 млн. долара, набрани от рискови инвеститори, като Tiger Global Management през 2018 г., и дължи на търговци и доставчици други 1,6 млрд. йени (230 млн. долара). Кредиторите се събират в офиса на компанията в Шанхай, за да си поискат парите обратно.
"Аз и други директори получихме безброй заплашителни обаждания, текстови съобщения и дори заплахи за сигурността на нашите семейства и близки“, пише Джан в писмо до служителите и доставчиците, твърдейки, че двама от инвеститорите не са успели да предоставят предварително договореното финансиране през декември, което налага фалита.
По подобен начин кредиторите обсаждат офисите на компанията с най-голям провал за миналата година – Tuandaiwang, която беше оценена на 1,4 млрд. долара преди да бъде засегната от регулаторни ходове, които имаха за цел да свият прекалено развития ѝ бизнес и да разкрият пропуски във финансовите ѝ дела.
Губенето на пари не е нещо необичайно за стартъпите. Но особено конкурентния пазар в Китай и умението да се продават копия на чужди продукти карат много основатели да харчат бързо много пари, за да се сдобият с по-голям пазарен дял. Според анализатори разходите за привличане на клиенти в страната са едни от най-високите в света, а Уилям Бао Бийн, партньор в SOSV Investments в Шанхай посочва, че свалянето на приложение от един потребител струва между 10 и 100 долара.
Резултатът от „капиталовата зима“ е, че броят на сделките с рисков капитал са се свили с 36% миналата година, достигайки обща стойност от 51 млрд. долара, спрямо 112 млрд. долара през предходната година, сочат данни на Preqin. "Беше ужасна година“, коментира базиран в Хонконг адвокат, работещ в сферата.