Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг беше прекарал около час от двудневния си маратон при явяването си пред Конгреса на САЩ, преди думата с “м” да се появи.
Сенатор Линдзи Греъм беше първата, която използва термина, докато депутатите водеха изслушването през април 2018 г. Сенаторите искаха да знаят как данните на 87 млн. профила във Facebook са били събрани и продадени на компанията за политически консултации Cambridge Analytica без съгласието на потребителите.
“Не мислите ли, че имате монопол?”, Греъм попита Зукърбърг.
След кратка пауза Зукърбърг заяви: “Не ми изглежда така”, докато наблюдаваше смеещите се насреща му хора.
Година и половина по-късно никой не се смееше на предположението на Греъм, пише CNBC в анализ.
Сега Facebook е изправена пред антитръстови разследвания от Федералната търговска комисия, Правосъдната комисия към Камарата на представителите, и друго, водено в 47 щата и американски територии. Министерството на правосъдието обяви, че прави голяма проверка на технологичната индустрия. А депутатите редовно представят проектозакони, които имат за цел да обуздаят огромното влияние и власт на технологичните компании.
Докато десетилетието се приближава към своя край, връзката между Вашингтон и Силициевата долина изглежда проблемна. Тя е доста далеч от сътрудничеството, което имаше в началото на десетилетието. Последните 10 години бяха десетилетието, в което Вашингтон сякаш прие технологичната индустрия. Но серията от скандали разгроми доверието в директорите от сектора сред властите и регулаторите. Това е историята как тези 10 години се превърнаха в десетилетието, в което Вашингтон се обърна срещу технологичните гиганти.
Близки връзки
Отношението на Барак Обама към технологиите през 2008 г. сякаш му помогна да се добере до президентския пост. Кампанията на младия сенатор изглеждаше като пример за внимателно използване на социалните мрежи за изграждане на мрежа от последователи. След като стана държавен глава, Обама изпълни обещанието си да назначи първи главен технологичен директор в Белия дом, за да насърчава развитието и модернизацията на американската инфраструктура и услуги. Лидерите на Федералната търговска комисия решиха, че е време да привлекат експерт, който да ги съветва по въпроси, свързани с технологиите и политиките, поради което наеха първия си представител в областта още през 2010 г.
Въпреки че имаше известен скептицизъм от страна на регулаторите към технологичната индустрия, те до голяма степен позволиха на компании като Facebook и Google да се движат в посоката, в която са поели. През 2011 г. Търговската комисия уреди със споразумение обвинение, че Google е използвала нечестни практики и е нарушила обещанията си за опазване на данните при пускането на своята социална мрежа Google Buzz, но компанията е принудена да минава одити в продължение на 20 години.
Около година по-късно Комисията сключи споразумение и с Facebook за предполагаемо подвеждане на потребителите за това как данните им се споделят публично или с трети страни. Компанията с съгласи на нови уговорки, а през същия месец Комисията даде зелена светлина за придобиването на Instagram от Facebook за 1 млрд. долара. По това време Instagram беше губеща компания с едва 13 служители на пълно работно време. Към миналата година приложението беше на стойност над 100 млрд. долара, сочат данни на Bloomberg Intelligence.