Когато напуснах Сиатъл през 2010 г., това беше град на една компания. А тази компания имаше проблем.
Microsoft беше съкратила хиляди служители в навечерието на финансовата криза. Тя се забави с насочването си към дефиниралите десетилетието технологии като търсачките и смартфоните, а след това похарчи милиарди за придобивания, за да навакса. Компанията все още печелеше, но се насочваше към дълъг, бавен спад, напомнящ на този на IBM, пише Мат Рософ за CNBC.
В Сиатъл имаше и друга технологична компания, на която никой не обръщаше особено внимание. По това време Amazon беше като eBay или Craiglist - важен уебсайт, в който влизате със специална цел. Не беше ежедневен навик, като iPhone на Apple, търсачката на Google или Facebook.
Съпругата ми се регистрира за абонаментната програма Amazon Prime, за да получи услуга, наречена Amazon Mom, която автоматично доставяше памперси и други продукти на нови родители всеки месец и увеличаваше размера на памперсите на база на очаквания растеж на дъщеря ни всеки месец. (След това тази услуга беше преименувана на Amazon Family). Извън Сиатъл малко хора бяха чули за Prime, която в момента има над 100 млн. абонати.
Сред технологичните кадри в Сиатъл Amazon имаше репутацията на надраснал дотком ерата стартъп, място за хора, които не искаха да бъдат част от Microsoft. Хора, които са работили там в началото на хилядолетието, разказват за правенето на авагардни неща с Linux и мисленето на по необичайно креативни начини за техническите предизвикателства. Твърди се, че компанията е започнала своя бизнес с облачни услуги, като се е поучила от годините работа по време на коледния празничен сезон. Драматичният ръст на трсенето е научил Amazon как да увеличава възможностите на своите центрове за данни и е обмисляла предлагането на подобни опции на други компании.
По това време служителите работели усърдно, а някои дори и в рамките на безкрайно уморителни нощни смени и през уикендите, напомнящо на дотком ерата. Повечето от тях все още работят в централата на компанията в града.
Десетилетие на експанзия
Колко много могат да се променят нещата за десетилетие? През последните 10 години Amazon се превърна в една от най-влиятелните и уважавани компании, от която някои в технологичния свят, а и извън него, дори се страхуват. Приходите на основния ѝ бизнес с електронна търговия са се увеличили седемкратно до 34,2 млрд. долара. И все пак Amazon държи само 40% от целия пазар на онлайн пазаруване в САЩ по данни на eMarketer, както и доста по-малко по света.
Amazon Web Services (AWS) се превърна от малък проект в третия по големина бизнес за корпоративен софтуер в света, с около 35 млрд. долара приходи от продажби тази година според FacSet. Изчислителните облаци се превърнаха в една от ключовите технологии за бизнеса през последното десетилетие.
Логистичните и транспортните операции на Amazon се трансформираха в пропаст, която малко други компании някога биха имали ресурси и способността да прескочат. През април компанията обяви, че е похачила 800 млн. долара за едно тримесечие, за да предложи безплатни еднодневни доставки на всичките абонати на Prime в САЩ.
Тя се насочи към физическите магазини със собствените си книжарници, а през 2017 г. купи веригата супермаркети Whole Foods - до момента най-голямото ѝ придобиване. Сега се твърди, че Amazon е на път да отвори верига от магазини за хранителни стоки и други продукти, с което ще може да си гарантира приходи от неща като пресни храни и пасти за зъби.
По отношение на хардуера Amazon някога се ограничаваше само до електронните четци, преди да се препъне при проблемното пускане на собствен смартфон през 2014 г. Всичко това послужи като репетиция за по-късно пускане на изцяло ново устройство: домашен асистент.
В края на десетилетието Amazon отправи поглед към онлайн реклама, отнемайки пазарен дял и рекламни приходи от Google. Също така показа апетита си към здравеопазването, създавайки паника във фармацевтичната дистрибуция и в компаниите за здравно осигуряване. Това са само новите проекти, за които знаем.