Европейските акции се справят зле. Тяхното представяне изостава значително зад това на много американски корпорации. Инвеститорите възнаграждават по-високата възвращаемост и печалби на компаниите в чужбина, но преди всичко - по-добрите им перспективи.
А те, от своя страна, имат много общо с факта, че в САЩ се инвестира много повече в тема номер едно на бъдещето: изследвания и развойна дейност (R&D). Докато европейските компании инвестират само 5% от приходите си във важния сектор, американските корпорации достигат квота от 7,4% - при значително по-високи приходи от продажби.
През 2018 г. фирмите в САЩ увеличиха разходите си за научни изследвания средно с 12%, в Китай – при по-малък общ бюджет – с 23%, а в Европа – с едва 6%. Това показват изчисления от анализа одитора Ernst & Young (EY) сред 500-те най-интензивни в научните дейности компании, с който разполага Handelsblatt.
Американската икономика продължава да разширява водещата си позиция. Най-много пари в бъдещето влагат технологичните компании: Онлайн търговецът на дребно Amazon увеличи разходите си за иновации през изминалата фискална година с 27% до 24,4 милиарда евро, компанията майка на Google Alphabet - с 29% до 18,2 милиарда евро. Рдинствената германска група в топ 10 е VW – тя заема шестото място с 12,1 милиарда евро.
„Европа има проблеми с поддържането на темпото“, предупреждава изпълнителният директор на EY Александър Крон. Въпреки че 35-те германски компании сред 500-те най-интензивни корпорации в научните изследвания са увеличили разходите си с 9% до 60 милиарда евро, което е повече от средното за Европа, почти 28,3 милиарда евро от сумата се дължат на автомобилните гиганти BMW, Daimler, VW и доставчика Continental.
Като никоя друга индустрия, автомобилният бранш е изправен пред ново начало. Разработването на нискоемисионни и нови задвижващи системи е трудно, но преди всичко скъпо и следователно оказва натиск върху маржовете и печалбите. През първото тримесечие BMW, Daimler, VW и основният доставчик Continental отчетоха печалби преди данъци и такси на обща стойност 8 млрд. евро – с почти една трета по-малко от миналата година.
Всички корпорации предупреждават в годишните си доклади за изключително трудните предизвикателства през тази година и дават на акционерите си малка надежда за бързо възстановяване. А директорът на Daimler Ола Келениус издаде две предупреждения за печалбата само в рамките на последните четири седмици.
Но те не се отказват от едно нещо - въпреки проблемите с продажбите, търговските конфликти и по-слабата глобална икономика: научноизследователска и развойна дейност. „Ще продължим да инвестираме в Съединените щати, за да разширим усилията си в областта на научните изследвания и развойната дейност тук", обяви изпълнителният директор на VW Херберт Дийс в американския завод в Чатануга.