Осем от десетте най-големи борсови компании в света са американски. Останалите две корпорации в Топ 10 са от Китай, става ясно от поредното проучване на консултантската компания EY, публикувано в петък. В Топ 100 пък има само две германски компании - SAP (52-о място) и Allianz (98-о място). В края на 2017 г. в класацията имаше шест компании от Германия. Сега ранглистата продължава да се доминира от Microsoft, Amazon, Apple и Сие.
Повечето от концерните в Топ 10 са от технологичния сектор. На 7-о и 8-о място са китайските Alibaba и Tencent – също технологични компании.
Лидер е софтуерният гигант Microsoft с пазарна капитализация от 1,03 трлн. долара (към 27 юни), следван от Amazon с 938 млрд. долара и производителя на iPhone Apple (919 млрд. долара).
Компанията майка на Google Alphabet (747 милиарда долара) и Facebook (541 милиарда долара) заемат четвърто и пето място. За сравнение, SAP достигна пазарна стойност от около 161 милиарда долара.
„С цифровите бизнес модели американските компании успяха да уцелят тенденцията на деня“, обяснява Хуберт Барт, главен изпълнителен директор на EY за Германия, цитиран в прессъобщение. Със своите услуги и продукти корпорациите са революционизирали цели индустрии и продължават да генерират огромни печалби.
„Класическите индустриални групи обаче са в средата на процеса по преустройство и са изправени пред напълно нови конкуренти", казва Барт.
Повечето компании: от IT-сектора
Съответно IT-секторът е най-силно застъпен в Топ 100: 24 компании са от информационните технологии, което е повече от преди половин година.
Индустрията на потребителските стоки представлява 20 дружества, финансовият сектор - 19.
Северна Америка подчертава претенциите си да бъде център на световната икономика и в момента е дом на 58 от 100-те най-големи компании – с една повече, отколкото в края на 2018 г. Европа все още генерира 21 от водещите компании, докато в Азиатско-тихоокеанския регион са настанени 20 компании от Топ 100.
Пазарната стойност в Северна Америка - значително по-висока, отколкото в Азия и Европа
Докато компаниите от Топ 100 в Северна Америка в момента имат обща пазарна капитализация от 14,2 трилиона долара, стойността на азиатските компании в класацията е малко под 4 трилиона долара. Кумулативната оценка на най-добрите компании от Азия отдавна е надминала тази на големите европейски корпорации. Европейските компании са на стойност от 3,3 трлн. долара.
За най-скъпа европейска компания е оценена швейцарската група Nestlé - на 14-то място с пазарна стойност от 297,8 млрд. долара.
„Дигитализацията все повече определя развитието на корпорациите и цените на техните акции", отбелязва Барт.
Досега предимно американските интернет гиганти успяват да се възползват от тенденцията в цифровизацията и да създадат функциониращи екосистеми. А Клиентите и инвеститорите възнаграждават това. Но предимно в Европа много компании все още търсят убедителен модел за бъдещето.