Подновеното търговско напрежение между САЩ и Китай заплашва да захвърли Apple отново в глобалната търговска битка, което пък изправя бизнеса с iPhone пред риск и то в момент, в който технологичният гигант се бори със спада на продажбите на своя най-важен продукт, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Увеличението на митата, което се случи в петък, не засяга директно iPhone, iPad, Mac или Apple Watch. Но президентът Доналд Тръмп заплаши да вдигне митата с 25% върху вноса на китайски стоки за 325 млрд. долара, които преди не са били обхванати от мерките. Тези ще покрият целия китайски износ към САЩ, включително и най-важните устройства на Apple.
"Произвеждайте продуктите си в САЩ и няма да има НИКАКВИ МИТА“, написа Тръмп в Twitter в петък.
Apple беше минимално засегната от предишните мита върху китайски продукти за 200 млрд. долара, покриващи електроника, чипове, химикали и други. И все пак производителят на iPhone е сред компаниите, които са сред най-изложените на опасност от бъдещите мита, тъй като фирмата произвежда почти всичките си продукти в Китай. Митата могат да увеличат цените на устройствата или да свият печалбата, като принудят Apple да поеме допълнителните разходи.
Apple също така разчита на Китай, Хонконг и Тайван за около една пета от своите продажби, което я прави уязвима, ако Китай отговори с наказателни действия срещу американските компании. Apple вероятно ще бъде сред целите на страната, тъй като iPhone има 7,4% дял от китайския пазар на смартфони, твърдят анализатори.
"Ако Тръмп наистина се насочи към последния кръг от мита, те са изправени пред голям проблем“, коментира Мери Ловли, икономист в Syracuse University по повод на неволите на Apple. По думите ѝ и други компании за потребителски стоки ще имат същата съдба, включително тези за електроника и дрехи.
През миналата седмица книжата на Apple понижиха стойността си със 7 на сто, докато търговските притеснения нарастваха. В петък цената на акциите на компанията завърши борсовия ден при ниво от 197,18 долара.
Търговските отношения се обтегнаха в петък, когато администрацията на Доналд Тръмп увеличи митата до 25% от 10% върху китайски стоки за 200 млрд. долара, твърдейки, че Китай се е отказал от ангажименти, направени през месеците на търговски преговори. Случващото се едва ли ще доведе до очакваното търговско споразумение, тъй като Китай вече отговори с контрамерки.
Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук е в контакт с администрацията на Тръмп в рамките на търговския спор. Освен това миналата година той многократно заяви, че е оптимист за преговорите.
"Тези търговски връзки са големи и сложни, а вероятно се нуждаят от повече фокус и обновяване, модернизиране“, коментира Кук през ноември. Говорител на Apple е отказал да даде коментар по въпроса.
Миналата година администрацията на Тръмп пощади умните часовници и безжичните слушалки на Apple от планираните мита.
Но ескалацията на тона през последната седмица се случи в момент, в който бизнесът на Apple с iPhone не се радва на най-доброто си представяне. Миналия месец Apple за първи път отчете спад на тримесечните приходи от продажби и на печалбата от повече от две години, след като продажбите на iPhone се свиха с 16 на сто през първата половина на фискалната година. Много собственици на iPhone задържат старите си устройства, отблъсквани от високите цени или поради факта, че не са заинтригувани от новите функции.
В САЩ мита от 25% върху произведен в Китай iPhone XS може да допълни проблема, като доведе до допълнителни разходи от 160 долара за устройството, което струва 999 долара, сочат данни на Morgan Stanley. Apple може да прехвърли тези разходи към потребителите, потенциално карайки хората да задържат покупките на нови iPhone още повече, или тя самата да поеме разходите. Последното ще засегне печалбата ѝ на акция с 23% за фискалната 2020 г., оценява компанията.
Продажбите на iPhone в Северна Америка (най-големият пазар на Apple), спаднаха с 19% до 14,6 млн. бройки през тримесечието, което завърши на 30 март, твърди компанията за пазарни проучвания Canalys.
Apple се сблъсква с подобни рискове в Китай, където спадът на продажбите на iPhone е още по-голям. Iphone губи дял от китайските си конкуренти, които предлагат по-евтини устройства, но с все по-добри функции. Продажбите на Apple в Китай, Хонконг и Тайван са спаднали с 25% през първата половина на 2019 г.
През април Кук заяви че продажбите на iPhone са се подобрили през последното тримесечие, след като китайското правителство е предприело мерки за стимулиране на икономиката.
През последните месеци Apple предприе мерки за диверсифициране на веригата си за доставки. Най-големият ѝ поддоставчик Foxconn Technology Group проучва дали да не започне да произвежда устройствата в Индия. Този ход би намалил зависимостта на Apple от производството в Китай и ще ѝ помогне да избегне американските мита върху китайски стоки.
На Apple ще ѝ е нужно време за прехвърляне на процесите в Индия или в някой друг пазар, твърдят анализатори, което значи, че е малко вероятно компанията да избегне американските мита тази година.