Силициевата долина отдавна е епицентър на технологични таланти и капитал, но основатели на стартъпи, които наскоро са се преместили в Ню Йорк Сити, твърдят, че Долината вече не е достатъчна за създаването на успешна технологична фирма, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Притесненията за намирането на квалифицирани служители и сийд инвестиции в Ню Йорк Сити са намалели, а някои основатели посочват като бонус субсидираните офис пространства и близостта до клиентите им в сферата на финансите, здравеопазването и търговията на дребно. Други обаче твърдят, че искат да напуснат „балона“ на Северна Калифорния, където всички чакат на опашка в Starbucks, спекулирайки кой ще бъде следващият еднорог.
Лиа Кислев и Клиа О’Хана, които са стартирали онлайн компанията за личен стайлинг Wishi в Израел и Сан Франциско през 2016 г., са в процес на затваряне на офиса си в Калифорния. Силициевата долина не се оказва добра среда за усъвършенстване на алгоритъма на Wishi, твърдят те, а по-голямата част от модните търговци, клиенти и стилисти, с които компанията работи, са базирани в Голямата ябълка.
"Установихме, че летим до Ню Йорк всяка седмица, така че имаше по-голям смисъл да сме там“, коментира 34-годишната Кислев.
Тя и О’Хана, които имат шестима служители в Ню Йорк и планират да наемат още шест, посочват, че развиващата се общност от дами основателки на фирми е била сред факторите за решението им. Жените в ритейл индустрията отварят вратите си и предлагат съвети по теми като това как да накараш мъже инвеститори да се интересуват от модни стартъпи, коментира 29-годишната О’Хана.
Притокът на рисков капитал е най-привлекателното на нюйоркската технологична сцена, твърди Джеймс Пачет, президент на New York City Economic Development Corporation. Хедж фондове и фирми за дялово инвестиране започнаха да инвестират в стартъпи, а базираните в Калифорния инвеститори също станаха по-склонни да финансират начинания в повече държави, коментира още той.
Базираните в Ню Йорк компании привлякоха рекордните 13,3 млрд. долара рисков капитал миналата година, което е доста над сумата от 4,3 млрд. долара, регистрирана за 2014 г., сочи доклад на PricewaterhouseCoopers, публикуван тази година.
35-годишният Ансон Цаи е стартирал и продал два стартъпа в Силициевата долина преди миналата година да основе ClearMD, базирана в Ню Йорк компания, фокусирана върху лечението на акне. Когато се мести в Ню Йорк през 2013 г., за да смени темпото и да бъде по-близо до семейството си, той установява, че инвеститорите и талантите не са трудни за откриване.
"Не изглеждаше сякаш изпускам много като стартирам бизнеса си тук, а не в Калифорния“, посочва той.
Властите в Ню Йорк прекараха десетилетия в опити да изградят технологичния сектор в града, като предлагаха публично финансиране за технологично ориентирани университетски програми и данъчни облекчения за милиони. Въпреки успехите си градът все още изоства зад Силициевата долина.
Градът с население от около 81 хил. души е дом на технологични гиганти като Google, 23andMe и LinkedIn.
"Имаме много таланти и имаме много от големите технологични компании“, коментира кметът на Маунтин Вю, Калифорния, Лиса Матичак. „И смятам, че това създава добра среда за стартъпи“.
Притесненията за намиране на обучени компютърни програмисти и инженери извън Силициевата долина през последните години намаляха, твърди Пачет. Amazon посочи квалифицираната работна ръка и технологичния талант като основна причина за вземането на решение за изграждане на централата на компанията в града, макар че по-късно се отказа от този план след недоволството на местните граждани и политици.