Американският технологичен гигант Apple се слави с перфекционизма си и с вниманието към детайла. Ето защо беше изненадващо, че новите услуги на компанията – за новини, телевизия и разплащания, изглеждат по-скоро незавършени.
В рамките на два часа вчера Apple покани на сцената Опра Уинфри, Стивън Спилбърг и дори Голямото пиле, но остави доста неща неизяснени, пише в свой анализ Bloomberg.
Компанията представи пет продукта – абонамент за колекция от списания и друга информация, брандирана кредитна карта, абонаментна услуга за видео игри, подобно на Netflix предложение за развлекателно съдържание и дигитален хъб, който включва видео услугата на Apple плюс тези на нейни партньори, като HBO например.
Само едно от тези пет предложения (абонаментът за новини и списания) е достъпно в момента и вече съществуваше под различно име. За Apple не е нещо ново да се опитва да развълнува хората с продукти, още преди те да са готови да им бъдат продадени. Така например Apple обявява своите нови модели iPhone седмици преди официалния старт на продажбите им.
Новините от този понеделник обаче бяха различни. Колекцията от дигитални продукти на компанията на моменти се усещаше като нарисувана на салфетка – скици на неща, които не са готови. Ако бичите настроения към Apple се основават на нейната компетентност и способността ѝ да се превърне в компания за дигитални услуги, събитието постави под голямо съмнение всичко това.
Apple показа само части от подобната на Netflix услуга, наречена Apple TV+, макар че компанията започва разработката на свои собствени развлекателни програми преди две години. Тя не разкри цената за Apple TV+, което вероятно е без значение, след като абонаментната услуга ще стане достъпна чак през есента.
Дигиталният хъб за развлечения Apple TV вече съществува и представлява единна платформа, в която може да се гледа телевизионно съдържание и филми от компании от HBO до кабелната услуга Spectrum, макар че много от собствениците на iPhone не познават това приложение.
Apple преосмисля обещанието си, че ще бъде единственото място, в което развлекателните нужди на потребителите ще могат да бъдат задоволени. Това няма да се случи. В пакета от услуги не влиза Netflix, нито пък платената телевизионна услуга на Comcast, например. Новото телевизионно приложение изглежда има по-хубав интерфейс от досегашния, който беше игнориран от повечето потребители на компанията. Не е ясно защо те биха започнали да ползват приложението сега, особено преди есента, когато Apple ще започне да предлага и собственото си съдържание в Apple TV+.
Apple разбра, че се нуждае този дигитален развлекателен хъб да стане достъпен и на устройства, които не са нейни, ето защо обяви, че услугата ще е достъпна и на популярни умни телевизори, както и на Fire TV и Roku. Проблемът е, че Apple TV ще бъде пусната за тези устройства „ в бъдеще“. Дали ще е след 6 месеца или след 6 години, не е ясно. Apple също може да не знае.
Струващият 9,99 долара месечно абонамент за списания и селекция от вестници и други информационни източници вече съществува. Apple News+ е възродена версия на Texture, абонаментна услуга за 10 долара на месец, която Apple придоби миналата година.
В понеделник имаше известно неразбирателство за това дали пълният списък със статии от Wall Street Journal ще се появи в приложението. Това е може би най-голямото допълнение към абонаментната услуга. Объркването само показва колко неподготвен и незавършен изглежда продуктът на Apple. Texture 2.0 на Apple също така е достъпна в САЩ и Канада в момента и то само за iPhone, iPad и Mac.
Apple обяви и абонаментна услуга за видео игри, както и нова кредитна карта – само за нейни устройства. Да, това все пак са много хора. Или както каза Опра Уинфри: „Това са милиард джоба“. (Лека корекция: Apple твърди, че има около 900 млн. телефона iPhone, които са активни по целия свят).
Но идеята Apple да се превърне в нещо повече от компания за устройства се разби на пух и прах, когато обяви, че услугите ще са достъпни само за малка част от света, която притежава въпросните устройства. Това не е компанията за услуги, които инвеститорите в Apple очакваха.
Apple може да се представи много добре с новите си абонаменти, ако и когато и да ги стартира. Абонаментът за видео игри изглежда най-обещаващ от всичко. Видео игрите са най-често използваните приложения за смартфони, а наследството на Apple и връзките ѝ с популярни разработчици на игри и играчи ѝ дава реално предимство в създаването на подобна платформа. Google, Amazon и Microsoft също работят или са обявили вече подобни абонаменти. Apple Arcade, както може би вече се сещате, ще стартира тази есен. Цената не беше обявена.
Всъщност събитието на Apple остави куп въпроси без отговор. Може би компанията се опитва да направи твърде много неща едновременно и не успява да изпълни крайните срокове, които сама си е поставила. Може би първо иска да обяви продуктите си, а на по-късен етап да се погрижи за детайлите със своите партньори.
Но най-важното е, че тези недовършени услуги показват, че перфекционизмът на компанията в традиционния ѝ хардуер не значи, че тя е готова да бъде нещо повече от производител на iPhone.
Повече новини за технологии можете да научите от видеото на Bloomberg TV Bulgaria.