Куп предупреждения за печалбата от доставчиците на Apple тази седмица подхраниха опасенията на инвеститорите, че обемът на продажбите на iPhone е достигнал своя предел, а това може да се превърне в проблем за плановете на компанията да направи услугите свой основен двигател на растежа, предава Ройтерс.
През последната година инвеститорите следят внимателно стагниращото ниво на продадените бройки iPhone, докато средната търговска цена продължава да расте. Но сега компанията се сблъсква с огромна конкуренция от страна играчи като Xiaomi, които предлагат устройства с добри характеристики, но на по-ниски цени.
Apple редовно коментира плана си да увеличи приходите си от платени услуги, като Apple Music и iCloud. Това, поне отчасти, изисква нарастваща база от собственици на нейни устройства, начело с iPhone, който според анализаторите формира около две трети от общо 1,3 млрд. устройства на Apple, ползвани по целия свят.
Анализатори от Wall Street изразиха опасенията си, че забавянето на продажбите на смартфони като цяло ще направи по-трудно задържането на пазарния дял на Apple, тъй като хората не са готови да купуват все по-скъпите ѝ хардуерни предложения. Това пък може да засегне растежа на бизнеса на Apple с услуги, коментира Тони Саконаги от Bernstein.
Без да има растеж на обемите на обещаващи чуждестранни пазари като Индия, Бразилия и Русия, притесненията сред анализаторите и инвеститорите са, че Apple е сгрешила поне отчасти със стратегията си, фокусирайки се твърде много върху премиум марката и по-високите цени, които вървят ръка за ръка с нея, а именно, че топ моделите струват по над 1000 долара.
Хал Единс, главен икономист на Capital Investment Counsel, акционер в Apple, твърди, че телефони като OnePlus 6T могат да се сравнят с високия клас устройства на Apple, но се предлагат почти на половин цена.
„Можете да получите много от телефона за значително по-малко пари“, коментира той.
Apple отказва да коментира стратегията си или да сподели ходовете на своите доставчици.
От повече от десетилетие Apple твърди, че за нейните устройства не трябва да се съди само по спецификациите им – аргумент, който явно действа, ако се съди по данните за продажбите ѝ през годините. Освен това компанията се радва на потребителска удовлетвореност и процент на лоялност с какъвто не може да се похвали друг в мобилния сектор, твърди Бен Баярин, анализатор на Creative Strategies.
И все пак китайското трио – Xiaomi, Oppo и Vivo, представлява около една четвърт от глобалния пазар на смартфони през първата половина на 2018 г., сочат данни на IDC. Делът е значително по-голям от 8,9-те процента през 2014 г. и близо 20% миналата година.
С изключение на фискалната 2015 г. Apple не е увеличавала пазарния си дял. Тя държеше 13,6% от световния пазар през първата половина на тази година, което е под дела от 14,8% от 2014 г., макар че той обикновено расте в края на годината заради силните продажби през декември.
Общият брой от 1,3 млрд. устройства с марките iPhone, iPad и Mac, използвани по целия свят, служат като основа за услугите на Apple – бизнес, който достигна приходи от 37,1 млрд. долара през последната фискална година. Това представлява 14 на сто от общите приходи на компанията спрямо 8,5% за фискалната 2015 г., когато продажбите на iPhone достигнаха исторически връх.
Но IDC очаква глобалният пазар на смартфони да нарасне само с 2,4% до 1,6 млрд. бройки до 2020 г., което показва насищането на пазара, на който базираната в Купертино компания ще се бори с конкурентите си за всеки клиент.
Xiaomi в частност набира фенове особено бързо. В Индия, където Apple има само слабо присъствие, Xiaomi успя да изпревари Samsung Electronics няколко тримесечия и стана най-големият търговец на смартфони в страната. Междувременно компанията си проправя път и на европейските пазари като Испания, посочва IDC в доклад.
По данни на компанията за проучвания Xiaomi е била топ търговец на смартфони в Индия през първото и второто тримесечие на 2018 г. съответно с 30,3% и 29,7% дял от продадените смартфони в страната.