Google е рекламна компания.
Въпреки своята доминация при мобилните операционни системи, инструментите за продуктивност като Gmail, успехите си с абонаментни услуги като Google Play Music и YouTube TV, компанията все още генерира близо 90 на сто от парите си от реклами и от своята рекламна платформа.
Рекламата е и основен двигател на приходите на компанията майка Alphabet, която има огромно портфолио от бизнеси, включително лабораторията в сферата на изкуствения интелект DeepMind, звеното за автономни коли Waymo, компанията Verily и инвестиционните групи GV и CapitalG, пише Quartz.
Много от тези други компании са дългосрочни инвестиции, които не се очаква да се отплатят в краткосрочен план, а може би и никога. Има много смели идеи, като тази на DeepMind да лекува нелечими болести. Но има и много по-реалистични идеи, като тези на Waymo и Google Cloud, които наистина могат да влязат в употреба.
Облачен бизнес
Google не помага особено на инвеститорите да разберат колко точно печели нейният бизнес с облачни услуги, но по-рано тази година главният изпълнителен директор на това звено Даян Грийн спомена в интервю, че услугата е преминала границата от 1 млрд. долара приходи за тримесечие.
Друг барометър за успеха на облака на Google са, че “другите приходи“, които включват всичко без рекламата, като услугите и хардуера например, се представят добре. Те растат с най-бърз темп, като през последното тримесечие са достигнали 4,4 млрд. долара, което е с 37% повече спрямо предходната година, обяви компанията миналата седмица. Google Cloud освен това обяви, че е привлякла нови големи клиенти, включително Target, Carrefour и PwC.
Тези приходи са особено близо до момента, в който ще изпреварят рекламната мрежа на Google, вторият ѝ по-големина източник на приходи, който донесе 4,8 млрд. долара през последното тримесечие и се радва на 14% ръст на годишна база.
Но Google се сблъсква с много силна конкуренция в сферата на облачните услуги. Microsoft и Amazon отчетоха значително по-големи проходи от този бизнес, който е оценен на над 180 млрд. долара за тази година според Gartner.
Запитан по време на конферентния разговор с инвеститорите миналата седмица главният изпълнителен директор Сундар Пичай отхвърли опасенията, че няма достатъчно възможности за развиване на бизнеса.
Едно от предимствата на Google пред конкурентите ѝ е силният ѝ екип от учени в сферата на изкуствения интелект, чиято работа постоянно се отразява в облачните продукти на компанията.
Наскоро стана ясно, че компанията прави интересен ход в сферата на хардуера – става дума за по-малка, мобилна версия на Tensor Processing Unit, използван в центровете за данни на Google. Компанията все още не е разкрила никакви параметри на мобилния чип, но твърди, че предлага 30 пъти ускоряване на машинното самообучение, като същевременно намалява потреблението на енергия.
Да има подобен чип сред хардуерните продукти на Google, като телефоните Pixel или устройствата Google Home, може да значи, че джаджите ще могат да използват изкуствен интелект, за да разбират и да отговарят на въпроси, без да се свързват със сървърите на Google. Това ще е особено добро за сигурността – не всяка заявка ще се пази в сървърите на Google, а устройствата ще бъдат много по-бързи. Навсякъде другаде чипът може да запази доминацията на Google като ключова инфраструктура за изграждането на алгоритми за изкуствен интелект.
Waymo
Миналата седмица ни даде и по-ясна представа за работата на Waymo – звеното за автономни коли, за което Alphabet обясни как може да генерира приходи. Компанията разкри разширяване на своята пилотна програма в Аризона и коментира пред Quartz, че петима партньори ще платят на Waymo, за да интегрира автономни коли в техния бизнес. Сред въпросните партньори се нареждат Walmart, Element Hotel на Marriott, Avis, AutoNation и DDR Corp.
Стойността на колите на Waymo за бизнеса лесно може да бъде видяна, тъй като те могат да предоставят евтини превози до магазини, хотели и други. От друга страна, Waymo започва да трупа средства от големи партньорства, които подкрепят бизнеса ѝ. Нито Waymo, нито партньорите ѝ разкриват за какви суми става дума, макар че се очакват повече споразумения, докато Waymo навлиза в повече градове.
Alphabet прави значителни инвестиции в Waymo, включително добави 62 500 автономни минивана от Fiat Chrysler. Една проста сметка показва, че минивановете, които се продават по 40 хил. долара всеки, могат да бъдат сделка за милиарди, ако бъдат готови за работа през следващите няколко години.
В момента Waymo не таксува потребителите за превозите, но след като пусне услугата си за споделено пътуване, всяко от нейните 62 хил. превозни средства, ще печели пари от компанията заедно с корпоративните партньорства.