Фразата на гърба на iPhone - “Проектирано от Apple в Калифорния. Сглобено в Китай” - подчертава ключовата причина за огромния успех на компанията, но също така показва колко изложена на опасност е от ексалиращата търговска битка между САЩ и Китай, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Сглобявайки телефоните си в Китай, Apple се възползва от огромния брой работници в Китай и от страхотните производствени възможности в страната. Но също така направи iPhone най-печелившия продукт на Apple в китайския износ - такъв, който може да бъде обект на митатата в рамките на търговските спорове.
Същевременно Китай в момента е най-важният пазар на Apple извън САЩ, което остава компанията особено уязвима, ако Пекин реши да окаже натиск върху продажбите ѝ.
“Те трябва да са притеснени”, коментира Дейвид Долър от Brookings Institution.
Смартфоните не бяха включени в наложените на 6 юли мита върху китайски стоки за 34 млрд. долара, нито при втория рунд за 16 млрд. долара, който се очаква през август. Те не станаха жертва и на третия рунд от мита върху стоки за 200 млрд. долара, който администрацията на Тръмп въведе по-рано този месец.
Но сега президентът на САЩ заплашва с мерки за общо 500 млрд. долара срещу вноса, които ще покриват почти всичко, което Китай внася в САЩ, включително iPhone, твърдят експерти по търговия.
САЩ е внесла мобилни телефони на стойност 45 млрд. долара от Китай през миналата година, сочат данни на Международния търговски център.
Китай внася много по-малко от САЩ - стоки за около 130 млрд. долара годишно, което ограничава възможностите за равностойно въвеждане на мита. Но Китай може да си отмъсти с по-големи задължения и наказателни действия срещу американските компании.
Apple вероятно ще бъде сред целите на азиатската държава, тъй като iPhone има 9% дял от местния пазар според Долър и други експерти в търговията. Технологичният гигант отказва да коментира този въпрос.
Главният изпълнителен директор на компанията Тим Кук, който заложи много на китайския бизнес на фирмата, запази обичайната си хладнокръвност, докато напрежението между двете страни се повишаваше, като същевременно ухажваше властите в Пекин и Вашингтон. През март той посети Пекин и призова за отворена търговия. Това се случи на събитие, организирано от китайското правителство.
“Компаниите, които се ангажират с отвореност, които се ангажират с търговия, с разнообразие, са тези, които се представят изключително”, кааз Кук.
При посещението си в Белия дом през април Кук е казал на президента, че митата не са правилният подход при търговски проблеми, обясни самият Кук малко по-късно в телевизионно интервю.
За Вашингон и Пекин въвличането на Apple в търговската война носи рискове. Тръмп може да разгневи американските потребители, ако митата направят популярния iPhone по-скъп. Това може да засегне и най-високо оценената компания в света, която е обещала да допринесе с 350 млрд. долара в американската икономика през следващите пет години.
Китай също има интерес да запази мира, като се има предвид броят на работните места, които Apple предоставя. Около 10 хил. души в Китай работят директно за Apple, посочва компанията. Индиректно фирмата е отговорна за около 3 млн. позиции в своята верига за доставки, която включва популярния производител Foxconn Technology. Освен това предлага работа на около 1,5 млн. разработчици на приложения в Китай.
“Това е нож с две остриета. Ако китайското правителство наистина се опита да направи нещо, то ще си навреди”, коментира Юцин Син, професор по икономика в National Graduate Institute for Policy Studies в Токио.
Apple пък е по-уязвима от мита върху смартфоните от своите конкуренти, защото не е диверсифицирала своето производство.
Samsung Electronics произвежда повече от 80% от своите смартфони извън Китай и може да избегне подобни проблеми.