Общият регламент за защита на личните данни (GDPR) на Европейския съюз (ЕС) носи рекламни приходи на онлайн услугите на Google, но не и на конкурентите ѝ, които се опитват да покажат, че отговарят на промените в регулацията, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Причината: рекламният гигант Alphabet събира лични данни за таргетирана реклама с много по-големи темпове от много други онлайн рекламни услуги. Това означава, че новият закон подкрепя, поне първоначално, силата на най-големите онлайн играчи в рекламата, начело на които са Google и Facebook.
Стотици компании по веригата за автоматизирано наддаване и продажба на дигитални реклами - от купувачи на реклами до уебсайтове, които показват реклама, се опитват да спазват закона, като същевременно продължават да насочват реклами към хората въз основа на личната информация, като историята за сърфирането в интернет, офлайн покупките и демографските данни.
Откакто законът влезе в сила на 25 май, DoubleClick Bid Manager (DBM) на Google насочва част от средствата на рекламодателите към собствения пазар на компанията, където могат да се купуват и продават места за дигитални реклами. По този начин се отклоняват клиенти от някои по-малки фирми, за които Google твърди, че не може да провери дали хората, които виждат реклами, са дали съгласието си за целта.
Google относително стриктно следи за това как и къде новият закон изисква съгласие - както на собствените ѝ платформи, така и на тези на други фирми. Строгите тълкувания на закона помагат на гиганта да избягва големите санкции на GDPR и насърчава все повече фирми да купуват реклами в нейните платформи, където със сигурност потребителите са дали съгласие да виждат таргетирани реклами.
Havas, един от най-големите купувачи на реклама в света, твърди, че е отчел нисък двуцифрен ръст на разходите на рекламодателите през DBM към собствените рекламни услуги на Google в първия ден, в който законът е започнал да действа, според Хосейн Хусани, ръководител програмни решения на Havas.
От страна на търговците, компаниите, които помагат на издателите да продават рекламни места, наблюдават спад на офертите, идващи в платформите им от Google. Базираната в Париж Smart твърди, че сривът е около 50 на сто. Амстердамската Digital посочва, че вижда подобен спад за реклами, които разчитат на трети страни.
Говорител на Google твърди, че компанията работи по решения за "свеждане на проблемите до минимум". Интернет гигантът коментира, че показва неперсонализирани реклами в уебсайтове, които не могат да докажат, че потребителите са дали пълното си съгласие, и ще използва други заобиколни технихи докато не се стигне до решение за предаване на съгласие към платформите на трети страни.
През уикенда някои по-големи компании, включително базираната в Ню Йорк AppNexus и френската Teads, заявиха, че са сключили временни споразумения, с които гарантират на Google, че са получили съгласие, така че купувачите на реклама да могат да използват DBM за купуване на таргетирани реклами от компаниите отново. Двете твърдят, че търсенето, идващо през техните платформи от Google е достигнало почти нормалните си нива тази седмица, след първоначалните колебания.
Google предлага с около 15% по-малко реклами за наддаване през собствената ѝ система за обмен на реклами, но във всички случаи е получила съгласие от крайните потребители за таргетиране спрямо личната им информация, твърди Dataxu, фирма, която помага на рекламодатели да наддават за реклами.
Dataxu твърди, че конкурентните рекламни борси не се сблъскват със значително намаляване на рекламния обем, но от сряда две трети от позициите им не предават съгласието, което Google твърди, че ѝ е необходимо за таргетиране, посочва фирмата. Това означава, че конкурентните борси често не могат да продават реклама, насочена чрез лична информация, която често струва четири или пет пъти повече от традиционната реклама.
"Това е огромно предимство за рекламния обмен на Google, ако компанията поддържа високо ниво на съгласие, а другите не подобряват това", коментира Бил Симънс, съосновател и главен технологичен директор на Dataxu.