През 2014 г. най-добре платеният корпоративен мениджър на САЩ бе сърфист. Ник Удман, главен изпълнителен директор на тогавашната звезда на фондовия пазар GoPro, получи годишна заплата в размер на 284,5 млн. долара за работата си начело на производителя на екшън камери. Само три години по-късно ситуацията е много различна - както за GoPro, така и за нейния главен изпълнителен директор.
В крайна сметка 42-годишният мениджър получи през миналата година мизерната заплата от само един долар. Това става ясно от корпоративния доклад, публикуван в четвъртък. Преди това Бордът намали заплатата си, а шефът отмени всичките си бонуси, пише Business Insider.
През януари е било постигнато ново споразумение за заплатата с Удман, което предвижда „номинална стойност от един долар и липсата на целеви бонуси за 2018 г.". При това основен мотив за решението е бил прегледът на заслугите на Удман: „Въз основа на прегледа на нашето представяне и оценката на индивидуалните резултати на нашия главен изпълнителен директор за нашите бизнес резултати и финансови предизвикателства за 2017 г. стана ясно, че целите не са постигнати и следователно бонусът за Удман не бе одобрен".
Въпреки това позицията на Удман като главен изпълнителен директор изглежда въобще не се подлага на съмнение. Компанията е убедена, че „интересите на господин Удман като основател и мажоритарен акционер продължават да са в съзвучие с тези на нашите акционери".
С това висшите ръководители поемат отговорност за последиците от катастрофалната фискална година, тъй като 2017 г. бе всичко друго, но не и добра за бившия лидер. Въпреки че групата успя да запази приходите си стабилни на ниво от 1,18 милиарда долара, ръстът е химера. В крайна сметка компанията отчита загуба от 182,9 милиона долара. Въпреки че GoPro успя да намали значително загубата си в сравнение с предходната година, анализаторите и инвеститорите не са убедени в развитието.
Защото голяма част от потенциала за подобрение можеше да бъде докарана от намаляването на разходите, което едва ли ще има положително въздействие върху баланса през следващата година. В допълнение се множат и тревогите за бизнес модела, след като GoPro не успя да се конкурира по време на традиционно силните продажби през коледното тримесечие с все по-бързо развиващите се конкуренти. Приходите спаднаха с 38% през четвъртото тримесечие - ужасяващ резултат за компания, която изкарва парите си, като продава потребителски стоки. Преди години GoPro се считаше за звезда на фондовия пазар. Малко след IPO-то през 2014 г. компанията бе на стойност около 10 млрд. долара - днес компанията се оценява на около 700 млн. долара на фондовия пазар. Акциите, които струваха 24 долара по време на борсовия дебют, и достигнаха до 90 долара, приключиха сесията в петък на нива от под 5 долара.
А перспективите за инвеститорите, че това може да се промени в близко бъдеще, далеч не са добри. От януари GoPro си търси купувач. Според неотдавнашни спекулации китайската технологична корпорация Xiaomi е заинтересована и е готова да предложи максимум 1 млрд. долара за GoPro. Многобройни служители трябваше да си тръгнат междувременно, а през януари компанията се отказа от бизнеса с дронове, който беше обявен за бъдещ двигател на растежа.
Последният опит за съживяване: GoPro иска да пусне "TradeUp" за насърчаване на бизнеса. Американските клиенти ще могат да заменят старите си екшън камери за нова и да получат съответната отстъпка за по-новия модел. Дали програмата ще стимулира устойчиво бизнеса остава обаче спорно.