Марк Зукърбърг се справи доста добре с първото си изслушване пред Конгреса. Беше уверен. Той умело отговори на зададените му въпроси. 33-годишният милиардер изглеждаше скромен през по-голямата част от изслушването, като се усмихна само няколко пъти.
Добрата новина за Facebook е, че Зукърбърг умело отклони всички предизвикателства пред своя икономически модел: жаждата за събиране на данни и фино таргетираните реклами, базирани на тази информация. Успехът на Зукърбърг е победа за всеки, който се интересува най-вече от пазарната стойност на компанията му. Но е загуба за всички останали, пише в свой анализ Bloomberg.
Facebook ще продължи да губи доверието на потребителите, ако бизнесът ѝ е основан на безпрепятственото съхранение на колкото се може повече потребителски данни и създава все по-иновативни начини рекламодателите да използват тази информация с комерсиални цели. Това е споразумение, с което потребителите на Facebook се съгласяват и от което, поне технически, могат да се откажат.
Този конфликт излезе на преден план по време на двудневните разговори със Зукърбърг. Сенатор Рой Блънт, републиканец от Мисури, отправи към изпълнителния директор на социалната мрежа серия от въпроси за това каква информация може да събира компанията за своите 2 млрд. потребители и да използва за реклама, както и дали социалната мрежа може да установи, че човекът, който е публикувал в социалната мрежа от работния си компютър сутринта, е същият, който качва съдържание през мобилното приложение от смартфон през нощта.
Отговорът, както Зукърбърг със сигурност знае, е „да“. Facebook привлича рекламодателите с това, че може да осигури кръстосано таргетиране към различни устройства. Освен това компанията може да следи хората почти навсякъде онлайн и може да види какви приложения имат инсталирани на телефоните си.
Facebook събира и информация за „офлайн“ активността, за което попита и Блънт. Тук става дума за информация за местонахождението на потребителите. Същевременно компаниите могат да напаснат информацията си спрямо това, което пазарувате в магазините, и да я свържат с акаунта ви във Facebook. Изненадващо Зукърбърг се опита да каже, че не е напълно сигурен за политиките за събиране на данни на компанията му.
Главният изпълнителен директор на социалната мрежа знае добре какво прави фирмата му, но може би не иска да признае, че тя събира подробни досиета за милиарди хора.
Всичко това е важно, защото Блънт и останалите разкриха недостатъците във връзката на Facebook с потребителите. Компанията ни дава услуга, която намираме за ценна, а в замяна се съгласяваме, че Facebook ще ползва тази информация, за да печели пари. Зукърбърг заяви, че всеки, който използва Facebook, дава съгласието си за това, което споделя, и има пълен контрол над него. Трикът е там, че много хора наистина не разбират какво дават или не са способни напълно да го контролират.
Технически потребителите на Facebook могат да спрат таргетираните реклами или да деактивират функциите с чувствителна информация като разпознаването на снимки. Зукърбърг вярва, че дава контрол на потребителите, но по-скоро им дава илюзията за такъв. И това означава, че съгласието на потребителите не е информирано.
Сенатор Рич Блументал и други негови колеги се опитаха да накарат Зукърбърг да промени правилата за ангажиране на потребителите в социалната мрежа. В момента потребителите дават на компанията разрешение да събира каквато информация искат операторите на Facebook по какъвто и да е повод. Ако човек реши да защитава тази информация, той трябва да действа стъпка по стъпка. Блументал, демократ от Кънектикът, иска Facebook да иска изрично разрешение за каквито и да било лични данни, които иска да събира и ползва, и да обяснява защо го прави.
Може би хората ще сметнат тази система за прекалено тромава, за да е практична. И все пак няма шанс Зукърбърг да се съгласи с това. Ако всичко във Facebook функционира само със информирано съгласие за всеки отделен компонент, бизнесът на компанията няма да работи.
Facebook може доброволно да промени правилата на играта. Тя може да избере да спре проследяването на местоположението на потребителите по подразбиране, да спре събирането на данни за дейността на хората извън Facebook без изрично разрешение и да даде на хората още повече информация, която показва как рекламодателите насочват продуктите си към тях в социалната мрежа.
Тези промени могат значително да ограничат мощта на Facebook и нейните приходи – и това е целта. Нито една от добрите промени, които компанията обяви през последните седмици, няма да навреди на Facebook, защото тя не е преразгледала своя икономически двигател: всички данни и безпрепятственото им използване без информираното съгласие на потребителите на Facebook. Само една значителна „диета с по-малко данни“ може да ограничи най-лошите страни на Facebook. И наистина е време социалната мрежа да се промени.