Когато става въпрос за подобряване на резултати или за отстраняване на лоши бизнес начинания, никой в Sony не се е справял толкова добре колкото Кенехиро Йошида. Сега като главен изпълнителен директор той се сблъсква с по-трудна задача: да възвърне част от загубената магия на компанията, пише в свой анализ Bloomberg.
Йошида беше движещата сила зад преобръщането на бизнеса на Sony през последните пет години, през които той отговаряше за финансите. Вчера 58-годишният мъж пое ръководния пост в компанията. Инвеститорите го обичат, но мениджърите, които са работили с него, твърдят, че са притеснени, че той не обича джаджите, които някога направиха Sony име, присъстващо във всяко домакинство.
Компанията отново генерира рекордна печалба, но вече не прави най-страхотните устройства в света. Компанията, която роди продукти като Walkman, вече не е толкова вдъхновяваща организация, а е такава, която предлага застраховки и произвежда чипове, заедно с конзолите PlayStation и филмите. Някога тя беше марка номер едно за американските потребители, но сега Sony и новият ѝ главен изпълнителн директор се нуждаят от нови хитове, за да може компанията да спре да изостава спрямо Apple и Samsung Electronics.
“Йошида е натоварен със задачата да вземе една поостаряла компания и да я направи млада отново”, коментира Деймиън Тонг, базиран в Токио анализатор на Macquarie Group. “Има напрежение между неговото желание да запази стабилна печалбата и да поеме риковете, необходими за създаването на иновации. Балансирането между тези две неща ще бъде предизвикателство”.
Рядко главните финансови директори биват избирани да ръководят компании, които не са в процес на голямо преструктуриране, твърди Стивън Каплан, професор от Chicago University. Но анализ на Bloomberg върху данни за цените на акциите предполага, че главните финансови директори превърнали се в главни изпълнителни директори се представят добре. В 28 случая от средата на 90-те години до днес, при които големи нефинансови корпорации са повишили финансовите си директори до изпълнителни директори, средната цена на акциите е била два пъти по-висока от общия пазар в рамките на мандата им.
През 2013 г., когато бившият главен изпълнителен директор Казуо Хираи направи Йошида главен финансов дирекор и свой най-близък помощник, Sony беше в голяма дупка. Загубата надвишаваше 6 млрд. долара за последните пет години.
Обещавайки, че няма да има "свещени крави", Йошида сви и премахна ненужните части от прекалено големия бизнес. Първо се погрижи за лаптопите, а след това и за смартфоните. Смирението и спокойната сериозност, които са особено ценни в Япония, помогнаха на Йошида да спечели подкрепа дори след като съкрати 20 хил. работни места, твърдят няколко мениджъри на Sony, пожелали анонимност. Макар да не търси толкова публичност като Хираи, Йошида не се страхува да задава въпроси или да признае, че не разбира нещо, но познава добре финансите на компанията, допълва той.
Пет години по-късно резултатите са безспорни. Sony генерира повече средства отвсякога, а стойността на акциите ѝ е нараснала повече от три пъти. В баланса на компанията има и 12 млрд. долара в брой - нещо, което дава на Sony достатъчно пространство за маневриране и позволява тестването на визията на Йошида.
Във връзка с анализа Bloomberg е говорил с повече от петима сегашни и бивши мениджъри от средно ниво, запознати с кариерата на Йошида. Те са пожелали да запазят анонимност, тъй като темата е особено чувствителна. Sony е решила Йошида да не дава интервю по въпроса.
Сред предизвикателствата, с които Йошида ще се сблъска на новия си пост, е, че трябва да реши колко инвестиции са необходими, за да запази ключовата позиция на Sony на пазара на сензори за изображения.
В музикалния бизнес, където важните договори на компанията изтичат през юни, Йошида ще трябва да вземе бързо решение дали да плати 2 млрд. долара за пълната собственост на един остаряващ, но все още печеливш музикален каталог, или да се отърве от него.
След това се нарежда филмовият бизнес Columbia Pictures, където предизвикателствата са свързани със серия от провали и непрестанно оттегляне на директори, поради което студиото изостава доста зад Walt Disney.
Доста по-трудно ще бъде да се определи стратегия какво да се прави в бъдеще с PlayStation 5. Устройството, което ще бъде пуснато на пазара през следващата година, вероятно ще е последната самостоятелна игрова конзола, която Sony някога прави, така че Йошида евентуално ще трябва да поеме риск с нещо ново.
Може би доста извън зоната на комфорт на Йошида ще бъде решаването на проблема, който тревожи лидерите на Sony от години: как да отключат отново творческия ѝ потенциал след години, в които най-големите ѝ хитове бяха резултат от него, а не от прости сметки.
Walkman например беше създаден за четири дни, в отговор на лично искане на съоснователя на компанията Масару Ибука, който настоява за преносим плейър, с който да слуша музика по време на дълги полети.
По време на пресконференцията през февруари в централата на компанията в Токио Йошида даде една от редките си усмивки, твърдейки, че е бил изненадан от новината за повишението си. Но онова, което тепърва му предстои, ще бъде истинско предизвикателство за новия изпълнителен директор.